Paardenraces - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Paardenraces - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Paardenraces

Door: Tanja

02 Februari 2007 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Een paar weken terug hebben we de opstelling in onze woonkamer omgegooid. De redden was de aankoop van een grote goudkleurige arabische koffiepot ter decoratie. De koffiepot is feitelijk een lamp, die ‘s avonds de woonkamer sfeervol verlicht. Om de koffiepot tot zijn recht te laten komen, moesten onze banken anders staan en het dressoir de kamer uit. Doorn is ons oog was de tv. Het is geen gezicht zo’n groot bakbeest op de grond naast de bank te hebben staan.

We hebben nog even gedacht om hem weg te doen, maar Lars en Floor kijken elke dag bij het eten al uit naar het kwartiertje tv kijken voor het naar bed gaan. Dus Cor en ik maar op onderzoek naar een flatscreen tv voor aan de muur. LCD, plasma, 30 inch, 40 inch, surround sound, geintegreerd geluid, Samsung, Phillips, LG, of onbekend merk. Het stond wel vast dat we er genoeg goede aanbiedingen waren tijdens het jaarlijkse Dubai shopping festival met flinke uitverkoop in elke winkel. Na twee uur neuzen waren we het erover eens: we kopen geen tv.

Het was toch wel veel geld voor een 40 inch tv, terwijl de oude het nog prima doet. Maar belangrijker, een 40 inch tv is zo zwaar dat we hem niet aan onze gipsen muren kunnen hangen. En de standard is zo groot en opvallend dat we net zo goed de oude tv kunnen laten staan.

Sinds twee weken is Racing Carnival begonnen. Twee maanden lang zijn er iedere donderdag paarden races, met de grote final eind maart. Voor velen, zeker voor ‘belangrijk’ Dubai, is het finale weekend het sociale hoogtepunt van het jaar. De dames komen in de mooiste jurken en hoeden. Gezien worden en de verkiezing tot mooiste (geklede) dame zijn belangrijker dan het winnende paard.

Gisteravond zijn Cor en ik samen met een van Cor zijn clubgenoten naar een van de paardenraces geweest. Hendrik-Jan is een week op bezoek en kan zo een stukje cultuur mee pakken. Als we even voor zevenen aankomen, is iedereen druk bezig om het ‘Pick 7’ formulier in te vullen. Dit is te vergelijken met de toto, waarbij je voor de eerste race begint de winnaars voorspelt voor alle (normaal 7) races. Het publiek is gemengd: arabieren in hun traditionele jurk, westerlingen, maar ook veel aziatische arbeiders. Toegang tot de Races is gratis, en zo een populair uitje.

Samen met 150 mensen uit de olie industrie hadden we een skybox afgehuurd. Zo konden we tijdens de races genieten van een buffet en waren de drankjes inbegrepen in de prijs. Onderdeel van de avond was een spel “Horse Play”. Dit spelt maakt de avond. Voor iedere race moet je de winnaar en runner-up voorspellen. Als jouw paarden winnen, dan krijg je punten. Deze verschijnen na de race op een scherm. Al na de eerste race ben je verslaaft. Of je hebt onverwacht veel punten gekregen en wil graag bovenin de ranglijst blijven, of je hebt geen punten gekregen, terwijl je dacht dat je de statistieken en paard-jockey gegevens in het programma boek goed had bestudeerd. In total waren er acht races. Na de vierde race, zijn er steeds het dubbele aantal punten te verdienen, waarbij de laatste race eigenlijk cruciaal is.

Cor stond de hele avond bovenaan de lijst. Vraag me niet hoe. Het was zijn eerste keer, en al mijn derde keer. Kennelijk is hij beter in gokken en statistieken lezen. Alhoewel, Hendrik-Jan na de 5e race ook opeens weer 4e stond, terwijl hij de hele avond op paard 2 en 6 gokte. Statistiek werkt dus toch. Na de 7e race, stond Cor nog steeds eerste, onze tafelgenoot en klant van Cor was net gevallen tot 14e nadat hij de hele avond 2e had gestaan en ik was vierde. Het ging erom spannen. De 3e en 4e prijs waren MP3 spelers, en de 2e prijs een mobiele telefoon.

De paarden in de laatste race waren allen niet echt winnaars in hun afgelopen races. Het was moeilijk kiezen. Toch maar paard nummer 8 en 9 voor Cor. Ze hadden beide blauwe jasjes aan, toevallig net als paard 2 van Hendrik-Jan. In spanning kijken ze samen naar de laatste race, blauw, blauw, blauw .................. blauw ..................... blauw, ................ aaaaaahhhhh ....... rood. Blauw was nergens te bekennen. Cor balen, daar ging zijn positie en de prijs. Hij had wel 888 punten na 7 races, maar je kon 600 punten verdienen in de laatste race. Dus zelfs iemand op plek 40 kon nog winnen van Cor. Het was in ieder geval een erg leuke en gezellige avond.

Bij de prijsuitreiking bleek dat nummer 4, en nummer 3 inderdaad nog nooit ergens aan de top hadden gestaan. Nummer 2 had al wel vaker boven in de lijst gestaan. En de winnaar ................ was toch Cor.

Het rode paard was inderdaad zo een onverwachte winnaar, dat je wel een wilde gok gedaan moest hebben om de 600 punten te winnen. Degene die zo wild hadden gegokt, waren de hele avond met wild gokken niet veel punten rijker geworden, omdat de meeste winnaars toch redelijk logisch zijn. Behalve dus in de laatste race. Maar hun 600 punten waren niet genoeg om Cor voorbij te streven, die de hele avond al goed kon raden.

Cor was uiterst verbaasd dat hij toch had gewonnen en nam blij de prijs in ontvangst. Hij gaf een mooie speech als bedank. Hij voelde zich een First Time Lucky Winner. Eerste keer dat hij naar de Races was, en eerste keer dat hij iets won. En dan meteen een .................... 27 inch LCD flats screen tv van Samsung.

De rit naar huis van er een van verbazing, lollige vrolijkheid en ongeloof.

Uitdaging blijft natuurlijk om te tv aan de muur te hangen. Gelukkig is een 27 inch tv een stuk lichter dan een 40 inch. Cor en Hendrik-Jan verwachten dat de gipsen muur de tv prima kan houden. Beide zijn ingenieur en Hendrik-Jan zelfs bouwkundig, dus zullen we maar op hem vertrouwen. En beide aan het werk zetten om de tv te monteren.

Blijkt maar weer, dat dingen soms zo moeten zijn.

• 02 Februari 2007 - 07:20

Odi:

Wat een giller van die tv. Je broer zegt het altijd al Tanja, toeval bestaat niet. Jullie hebben volgens mij een topavond gehad.

• 02 Februari 2007 - 07:41

Paula:

Ik heb onze tv op de slaapkamer laten vallen (nalatig geweest om na de verhuizing de kabels goed weg te werken). Vraag me af waar ons toeval blijft.... ;-)
    Voor Lars en Floor veel plezier met de nieuwe tv en voor jullie veel plezier van de nieuwe lamp/koffiepot.

Liefs!

• 02 Februari 2007 - 12:55

Pama:

blijkt maar weer dat bezoek ook geluk kan brengen want als hendrik-jan er niet was geweest hadden jullie misschien naar de races gegaan.
    dubbel genieten nu van de tv, niet echt jullie maat misschien maar een "gewonnen" paard mag je niet in de bek kijken

• 02 Februari 2007 - 16:30

Pap/mam:

Ik dacht dat geluk altijd met de dommen was...

• 06 Februari 2007 - 19:34

Erica:

Hallo, ik liep wat achter, maar ben nu weer helemaal bijgelezen. Fijn en vermakelijk, zo een kijkje in jullie leven! Volgens mij vermaken jullie je prima daar. Ook wij hebben verdere plannen met onze huiskamer, maar de invulling volgt nog!