Eerste indruk / First impression - Reisverslag uit Breda, Nederland van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Eerste indruk / First impression - Reisverslag uit Breda, Nederland van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Eerste indruk / First impression

Blijf op de hoogte en volg

29 Augustus 2012 | Nederland, Breda

Vorige week was meer in introductie week voor de middelbare scholieren. Deze week begonnen de lessen. Ik geef wiskunde les aan MYP1, MYP2, MYP3 en MYP 4. MYP1 komt overeen met groep 8. De klas heeft drie leerlingen. MYP 2 en 3 zitten bij elkaar in een combinatie klas van 18 leerlingen. MYP4 is een klas van 9 leerlingen die normaal gecombineerd is met MYP5. Met wiskunde krijgen ze apart les om te leerlingen beter te kunnen bedienen ter voorbereiding op het vervolg onderwijs. Het MYP is een 5 jarig programma. Pas na MYP kiezen de leerlingen hun vervolg opleiding. Binnen de MYP staat de leerling centraal. Dit is ook nodig om alle verschillende niveaus en interesses te bedienen. Hier ligt dan ook de uitdaging voor een docent. De kleinere klassen maken dat het haalbaar is. De school groeit hard en wie weet zijn er volgend jaar geen combinatie klassen meer. Naast wiskunde krijgen de leerlingen nog veel andere vakken, vergelijkbaar met een nederlandse middelbare school. Mijn collega's zijn deels buitenlands en deels nederlands. Een groot gedeelte van hen geeft ook les op het lyceum Mencia de Mendoza waar we als school onder vallen.

De eerste lessen zijn goed bevallen voor mij als docent. De leerlingen zijn over het algemeen geinteresseerd en gemotiveerd. Het blijven natuurlijk pubers! Een collega vertelde mij vandaag dat zij twee leerlingen hoorde spreken over hun respectievelijke wiskunde docenten. De een zei dat zijn docent de coolste was, en de andere beweerde dat het de zijne was. Waarop de een antwoorde dat het echte de zijne was, nee ze de ander de mijne ............... Het deed me goed om te horen dat mijn leerling het na twee lessen al voor me opneemt en vind dat ik cool ben! Je hebt tenslotte maar een kans om een eerste indruk te maken! Nu eens zien hoe lang ik cool blijf.

Gisteren was mijn eerste indruk op de TU Delft ook positief. De TU had een introductiedag in elkaar gezet voor de pedagogiek studenten. Opeens zat ik met 80 studenten in een college zaal. De meeste ervan doen een minor van 6 maanden en kunnen zo aan het onderwijs ruiken en een beperkte lesbevoegdheid halen. Twintig kiezen voor de masteropleiding tot een volledige eerstegraadsbevoegheid. Een aantal daarvan kiezen net als ik de richting natuurkunde. Volgende week beginnen de colleges. Ik heb er zin in. Het is weer heel iets anders.

First impression

Last week, the MYP students enjoyed an introduction week. This week their lessons started. I am teaching math to MYP1, 2, 3 and 4. MYP 1 is a class of three students, MYP 2 and 3 are combined and have 18 students. MYP4 is usually combined with MYP5. For math they are split to be able to cater to the needs of both classes in preparation for future education. MYP4 has 9 students. The school is growing quickly and this might lead to all classes being separate next year. Apart from math they get a wide range of subjects. Some of my teacher colleagues are dutch, others are international. Most also teach at the secondary school next door, of which the international school is a part.

I enjoyed the lessons and have a good feeling. Most students are enthusiastic and motivated. On the other hand, they are teenagers. My colleague shared with me today what she overheard passing two students. One shared with the other that his math teacher was cool, the other said his was better, no said the first his was coolest, upon which the other replied that his was coolest. It gave me a good feeling that my student stood up for me, only after two lessons. A first impression you never make twice! Let's see how long I will be cool.

My first impression at the Delft University of Technology was yesterday also positive. The university organised an introduction day for their pedagogy students. Suddenly I sat amid 80 students in a lecture room. Most of them have chosen a pedagogy minor of six months and test out the role of teacher / trainer. Twenty have chosen the master degree in education also giving a full teacher qualification. Some of them join me in the physics teacher program. Next week, the lectures start. I am looking forward to it. It will be something completely different.

  • 30 Augustus 2012 - 09:43

    Kim:

    Leuk om te lezen dat alles lekker vlot verloopt! Stoer! En cool natuurlijk... haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Breda

Breda

Wij zijn weer in Nederland, neergestreken voorlopig in Breda.

Recente Reisverslagen:

18 Mei 2013

Floor is 9

13 April 2013

Madurodam

06 April 2013

Goede zorgen / Care

13 Maart 2013

Maart roert zijn staart

26 Januari 2013

Feestje
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 275809

Voorgaande reizen:

01 Juli 2012 - 01 Juli 2013

Breda

01 Januari 2008 - 01 Juli 2012

Kristiansand

03 Maart 2004 - 31 December 2007

Dubai

01 Juli 2013 - 30 November -0001

Singapore

Landen bezocht: