Singapore - Veel gestelde vragen - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Singapore - Veel gestelde vragen - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Singapore - Veel gestelde vragen

Door: Tanja

28 Juli 2013 | Singapore, Singapore

Drie weken zijn we nu in Singapore. En vanaf gister hebben we internet. Het regelen van internet is het enige dat lang duurde; al het andere was snel geregeld mede dank zij de hulp van Cor zijn collega's. Wij hebben dan ook de afgelopen weken vooral vakantie gevierd en zo de stad leren kennen. Onderaan staan links naar presentaties die Lars en Floor hebben gemaakt van hun eerste twee weken in Singapore.

Maar nu eerst hieronder een antwoord op jullie veel gestelde vragen:

Hebben Lars en Floor het naar hun zin?
Lars en Floor vermaken zich prima. Ze geven aan dat ze het een hele leuke vakantie vinden en Singapore een leuke stad vinden. Ze zijn nog niet bezig met school, maar genieten van de dingen die we ondernemen. Elke dag zwemmen is nog steeds leuk en een must! Ze spelen vaak in hun kamer, veelal samen, met LEGO of Petshops, het enige speelgoed dat ze mee hebben genomen. Het blijkt genoeg. Ze verzinnen zelf veel spelletjes en maken van oud papier, karton en plastic hun eigen speelgoed, waaronder bootjes voor in het zwembad. Ze ondervinden wel dat het warm is overdag (28-35 graden) maar lijken er weinig last van te hebben.

Hoe is Singapore?
Deze vraag zal ik nu kort beantwoorden. Singapore is een gemakkelijke stad, die erg goed georganiseerd is. Het is dan ook makkelijk om in de stroom mee te gaan. Ondanks dat het een dichtbevolkte stad is, voelt het voor mij niet zo. Wellicht dat het anders is als de vakantie periode over is en de scholen weer begonnen zijn. Iedereen spreekt Engels en (verkeers)borden zijn in het Engels, waardoor je je niet verloren voelt. De mensen zijn heel vriendelijk en netjes naar elkaar toe. De stad is ingericht om het iedereen naar de zin te maken en er is duidelijk nagedacht over de indeling ervan.

Hoe bevalt het appartement?
Het appartement bevalt goed. Het is licht, heeft hoge plafonds en geeft een ruime indruk. Het is op de 28e verdieping en dus genieten we mooi uitzicht van de stad, overdag en 's avonds. Omdat we een balkon hebben aan iedere kant met schuifdeuren, kunnen we deze tegen elkaar open zetten, zodat het fijn verkoelend waait. We hebben dan ook de AC niet aan. 's Avonds hebben we even de AC aan om de slaapkamer af te koelen. 's Nachts hebben we dan een fan aan staan om de slaapkamers koel te houden.
Het appartement ligt naast een metrostation en net buiten het centrum van de stad. Je kan er zo naar toe, terwijl je niet de drukte ervan hebt.

Hierbij een aantal foto's: https://picasaweb.google.com/108320907743475087602/ApartementNewtonInSingapore?authkey=Gv1sRgCJ2ukPTOhZ34uAE

Kun je er alles kopen?
Op 10min lopen bevinden zich twee grote shopping malls zij aan zij met een supermarkt in ieder. De ene mall is meer Aziatisch, terwijl de ander meer Westers is. Wij doen het liefst boodschappen in de Aziatische supermarkt, enerzijds omdat ze hier meer keuze hebben aan Aziatische groentes en anderzijds omdat het je meer het gevoel geeft in Azië te zijn. De Westerse supermarkt is uitgebreid en duidelijk gericht op de Westerse expat die graag geld uitgeeft om zijn 'eigen' producten te kunnen kopen. Zo kun je stroopwafels kopen, maar ook Duitse, Engelse, Franse koekjes, Wasa crackers, Noorse zalm, Ben en Jerry's ijs, etc.

Hoe is de warmte?
Het is elke dag warm. Je hoeft niet naar het weerbericht te kijken voor de temperatuur: elke dag is het tussen de 28 en 35 graden. Wat wisselt is de hoeveelheid bewolking, neerslag en gevoelstemperatuur. De zomermaanden gelden als de droge maanden en worden als warmste maanden ervaren. Toch heeft het er sinds we er zijn al geregeld geregend en dat verkoelt. De warmte is altijd vochtig en de zon sterk. Waar mogelijk ontwijken we de zon dan ook: zwemmen als zwembad is schaduw is, 's avonds lopen naar de winkel, op 28e verdieping in je flat met deuren tegen elkaar open.

Hoe reis je in de stad?
We reizen veel met de metro. Enerzijds omdat we pal naast een metrostation wonen en anderzijds omdat het midden in de stad makkelijker is dan een parkeergarage vinden. Daarnaast vinden Lars en Floor het ook een leuke manier van reizen. We nemen de auto naar plekken die niet bij een metro in de buurt liggen, of als we veel spullen nodig hebben.
Lars en Floor zullen de metro nemen naar school. Het is maar een halte verder, waarbij ik natuurlijk meega met ze. Cor is van plan om de metro te gebruiken naar werk, al ziet hij ook in dat je met de auto minder bezweet bent dan wanneer je van en naar metro station loopt.

Heb je veel last van muggen?
Er zijn muggen in Singapore, maar ze vliegen normaal niet naar een 28e verdieping toe. Enerzijds omdat er weinig begroeiing is en anderzijds omdat er altijd wind is. Als je in de buurt van begroeiing of water bent in de stad, zijn er wel muggen, maar niet meer dan in Nederland.

Is er knokkelkoorts / dengue in Singapore?
De afgelopen jaren zijn er steeds meer gevallen van knokkelkoorts. Het betreft echter een heel klein percentage en er worden veel anti-muggen strategieën uitgevoerd: bijvoorbeeld geen stilstaand water waarin muggen eitjes kunnen leggen, wekelijks sprayen rondom gebouwen, posters om mensen bewust te maken etc. En het is natuurlijk zo dat niet alle muggen knokkelkoorts overbrengen.

Presentaties van Lars en Floor

Floor week 1: (kopieer gehele link in browser balk, dan pdf bestand download en bekijken)

Floor week 2: (kopieer gehele link in browser balk, dan pdf bestand download en bekijken)

Lars week 1 en 2: (kopieer gehele link in browser balk, dan bestand download en bekijken door te dubbel klikken. Powerpoint is nodig!!!)

• 03 Augustus 2013 - 17:30

Maarten & Esther:

Lieve allemaal, wat fijn om te lezen dat jullie samen genieten van de vakantie en het ontdekken van Singapore! Veel liefs Maarten en Esther

• 08 Augustus 2013 - 00:57

Barbara Rademaker:

Wat leuk om hier te lezen dat jullie weer op een andere plek zijn beland. Veel plezier en succes!

• 14 Augustus 2013 - 15:14

Kim:

Ik heb de aanleiding van deze stap volledig gemist, maar het klinkt goed! Veel succes met alle ontdekkingen en het inburgeren! LFS Kim