Muggenzifterij - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Muggenzifterij - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Muggenzifterij

Door: Tanja

Blijf op de hoogte en volg

10 December 2014 | Singapore, Singapore

Ding dong, de deurbel gaat midden op de ochtend.
Ik verwacht niemand, dus wacht rustig af of ze nog een keer bellen. Wie weet stonden ze voor de verkeerde deur.
Ding dong, ze moeten toch echt bij ons zijn.

Een dame in net bedrijfsuniform introduceert zichzelf als een werknemer van de gemeente. Zij laat haar pasje zien en vraagt of ze binnen mag komen. Ze is van de (dengue/knokkelkoorts) muggencontrole. Een van de concierges begeleidt haar en komt ook mee naar binnen. De dame verteld dat ze de balkons komt inspecteren en de badkamers. Of dit prima is. Ja, hoor, zeg ik, dat ik goed.

Ik mag haar voor gaan naar het eerste balkon. Ze neemt haar zak lamp en kijkt onder alle planten, ook degene die lastiger te bereiken zijn in de stenen plantenbak. Op een van de schotels onder de bougainville staat water. De dame is uiterst zorgvuldig in haar zoektocht naar muggeneitjes in het stilstaande water. Ik krijg te horen dat het niet mag. Ik moet het leeg gooien, want er zouden muggen op af kunnen komen. IK beloof het te doen en leg uit dat het nog van dezelfde ochtend is van het water geven. Het interesseert haar niet. Zij wijst me onderhand op een omgekeerde plantenpot. (Ja, lege potten dien je op zijn kop te zetten, zodat er geen water in kan blijven staan. Dat wordt geregeld medegedeeld aan de inwoners van Singapore op verschillende manieren). De dame laat mij zien dat de onderkant van de pot wat uitgesneden is, dus er kan wat water in gaan staan. Ik moet er op letten. Op het tweede balkon gaat ze onverminderd voort. Er is daar geen stilstaand water.

Dus dan is het de beurt aan de toiletten. Ik laat haar het toilet zien van de helper, die wij niet hebben. Ik vertel de dame dat wij het toilet nooit gebruiken. Prima, zegt ze. En ze drukt op de spoelknop zonder in het toilet te kijken. Dan kijkt ze even snel in het gootsteenkastje. Nee, concludeert ze, er is geen lekkage, dat is mooi. Op naar Lars zijn badkamer. Ik bevestig dat we deze elke dag gebruiken. Ze werpt een blik in de badkamer en stapt dan resoluut af op de ... wc-borstel in zijn houder. Ze tilt de borstel op en onderzoekt in het water eronder en in de borstel of ze eitjes ziet. Nee. Op naar Floor haar badkamer. Ook daar is ze alleen geïnteresseerd in de wc-borstel in zijn houder. Met zak lamp bekijkt ze het beetje water en de borstel. Ook deze is schoon van eitjes. Ik zie dat ze nog snel even rond kijkt, maar geen verder stilstaand water ziet. Ze zag er voldaan uit en wilde al weer naar buiten lopen. Maar nee, dat was te snel. Ik vertelde haar van onze badkamer. Ook daar was het de wc borstel die alle aandacht kreeg... en ook de drie potten met orchideeën. Ze zag meteen dat er ruimte tussen binnen pot en buitenpot zat. Dus alledrie de orchideeën werden uit kun pot gehaald om te zien of er water in stond. Nee, het was droog.

De dame tekende ons huisnummer af op haar lijst. Ze verliet ons appartement. Om, naar ik aanneem, de rest van de lange lijst af te werken. Ik was onder de indruk dat Singapore hun strijd tegen muggen zo fanatiek aanpakt dat ze onverwacht bij mensen op de stoep staan. Singapore probeert angstvallig de dengue mug geen kans te geven. Het is bijna een onbegonnen taak met buurlanden waar de mug vrij rondvliegt. Het lukt tot zoverre om het aantal gevallen erg laag te houden, wat weer positief is voor de zaken en toerisme.

Toen ik 's avonds aan Cor en de kids vertelde wat voor bezoek ik had gehad, wist Cor me vertellen dat het maar goed is dat er geen muggeneitjes waren gevonden. We zouden een flinke boete hebben gehad. Want iedereen in Singapore is verantwoordelijk om geen stilstaand water te hebben in zijn huis/tuin. Lars en Floor wisten te vertellen dat twee straten verderop er waarschuwingsborden te zien waren die aangaven dat het een 'gele dengue zone' was. Er zijn drie kleuren: groen betekent geen dengue in je buurt, geel betekent minder dan 10 gevallen van dengue in je buurt, en rood betekent meer dan 10 gevallen van dengue in je buurt. Nu staat er echter niet bij hoe groot de buurt is. Het verklaart waarom de overheid een buurt onderzoek doet. Wij zullen in ieder geval weer iets beter opletten of we 'verdachte' muggen zien. En ons beteren in het hebben van minder stilstaand water in huis en op balkon.

  • 10 December 2014 - 14:25

    Kim:

    Hahaha leuk om te lezen waar men zich in andere landen druk over maakt... we zijn hier hopelijk weer even verlost van de zwarte pietendiscussie!

  • 10 December 2014 - 21:06

    Paula:

    Dengue is geen pretje, goed te horen dat ze zo strikt zijn! Wie weet komen we dan toch nog eens samen langs ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Singapore

Werken, naar school gaan en wonen in Singapore

Recente Reisverslagen:

29 Augustus 2015

Fietsuitdaging

17 Augustus 2015

Terug in SG

17 Mei 2015

Floor is eleven!

11 April 2015

SEA games opening

06 April 2015

Lars kookt vandaag
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 532
Totaal aantal bezoekers 276458

Voorgaande reizen:

01 Juli 2012 - 01 Juli 2013

Breda

01 Januari 2008 - 01 Juli 2012

Kristiansand

03 Maart 2004 - 31 December 2007

Dubai

01 Juli 2013 - 30 November -0001

Singapore

Landen bezocht: