Een slak of wat - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Een slak of wat - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Een slak of wat

Door: Tanja

13 Juni 2006 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Onze onderzoeker Lars is helemaal in de ban van de slakken. Al sinds een week of twee is er geen slak veilig voor zijn grijpgrage handen. Er is nu volgens mij een heuze trek van slakken op gang naar onze tuin om het ecologisch evenwicht weer te herstellen. We hebben het over slakken niet groter dan 3 a 4 millimeter, van die mooie ronde platte. Allemaal gaan ze mee naar binnen en mogen ze in een bakje; elke dag een andere. Ja, Lars zorgt goed voor ze. Als ze hun koppie uit steken, dan zorgt Lars er wel even voor dat ze veilig weer in hun huis teruggaan. Twee dagen geleden mochten ze in een grotere bak, en kregen ze een hoop aarde erbij. Een heerlijk onderkomen, voor zolang als het duurde tenminste. Lars vond dat ze ook wel water mochten hebben. Zijn bellenblaas stond mooi dichtbij ......... De slakken zullen het water wel gewaardeert hebben. Het sop heeft ze, denk ik, de das omgedaan.

Afgelopen weekend zijn we een nacht in een hotel in Fujeirah geweest; een Emiraat ongeveer 1.5 uur rijden ten oosten van Dubai. Het is er net een paar graden koeler. Tuurlijk is het nog steeds warm, maar het koele zwembad water en de luifel boven het kinderbadje doet wonderen. We zijn vrijdag de hele dag en zaterdag de ochtend buiten geweest. In het water weken, insmeren, drinken, eten, schaduw opzoeken, slapen, af en toe wat lezen, spartelen en het weekend is al weer voorbij. Lars en Floor hebben zich heel erg vermaakt en waren zeer onder de indruk van de reis, het hotel, de kamer, hun eigen bedden, het zwembad met de zonnen, en vooral hun eendjes. Tuurlijk neem je als ouders genoeg speelgoed en boeken mee. Achteraf onnodig gesjouw. Zowel Lars als Floor kregen een set badeendjes (moeder met drie kleine eendjes op de rug). Ze zijn er twee dagen mee zoet geweest; overal gingen ze mee naar toe.

Bij terugkomst in Dubai wachtte de kids een verjaardagsfeestje van hun schoolvriendinnetje Carla. De voorpret, inclusief kadootjes uitozken en inpakken, duurde al een week. Het feestje stelde niet teleur. Na een rustig begin barstte de lawine van indrukken los: dame van het dierenasiel kwam binnen met haar schare dieren: een puppy, een kat met twee jonge katjes, twee schildpadden, een muis, een hamsterachtig beest, een iguana, een slang, een konijn, een papagaai en een aap. Misschien iets teveel voor drie-jarigen?

De papagaai krijste er lustig op los in de kleine kamer, al klapperend met zijn vleugels, bovenop zijn kooi zittend. Het aapje mocht ook even tussen de kids rondlopen. De kinderen werd gevraagd hem eten te geven. Maar wel voorzichtig!. Het aapjes was niet helemaal te vertouwen bij onverwachte bewegingen, door de slechte behandling die hij bij zijn vorige eigenaar had ervaren ........ De katjes verscholen zich ondertussen onder de kasten. De loslopende speelse puppy verzorgde echter de grootste consternatie; de meeste kinderen waren hier echt bang voor. Iedere keer schrokken ze weer als hij naast hun opdook.

Lars en Floor hebben de eerste tijd in een van de slaapkamers gespeeld. Daarna heeft Lars nog een half uur op een barkruk gezeten in de kamer met zijn handen over zijn oren, terwijl Floor op de tafel zat dicht tegen mij aan. Uiteindelijk durfden beiden zich weer op de grond te begeven. Lars vroeg zelf of hij een katje mocht vastgehouden en aaien en heeft dit ook gedaan. Daarna liet hij toe dat de iguana op zijn broek en t-shirt omhoog kroop. End goed al goed zullen we maar zeggen. Zeker toen ze een tasje met kadootjes en snoepgoed mee naar huis kregen.

Voor de geinteresseerden onder ons; Lars zal vanaf spetember 2007 naar de Jebel Ali Primary School gaan, inshallah. Inshallah, omdat de toekmost niet vast ligt, niet omdat Lars er niet naar toe zou mogen. Lagere scholen in Dubai zijn behoorlijk kieskeurig in het toelaten van hun kleuters. Ze geven de voorkeur aan de beter in de klas liggende leerling boven degene die extra aandacht nodig heeft op wat voor vlak dan ook (bijvoorbeeld bijspijkeren van Engels). Op ieder school is de procedure dat de toekomstige leerling van te voren wordt geobserveed, en soms nog een tweede maal op hun creche, alvorens ze worden toegelaten. Lars, de spraakzaamheid zelve, ahum, heeft het goed doorstaan. Tijdens ons eerste bezoek aan de school weigerde Lars engels te praten met de hoofddocent. Meer omdat de man Lars negeerde dan iets anders. Het hielp ook niet dat onze boekenwork lekker werd gemaakt met de mooie bibliotheek en zelfs een boek mocht lezen, waarna de docent hem na pagina twee maande dat we echt door moesten met de rondleiding. Om een lang verhaal kort te maken, gelukkig vertelde zijn juf op de creche aan dezelfde docent tijdens zijn bezoek dat hij samen met Lars maar een boek moest lezen. En Lars kwam natuurlijk helemaal los en liet zo duidelijk horen wat er in zijn koppie omgaat als hij ee boek leest. Zoals wij weten is dat prima in orde. De website van de school is http://www.jebelalischool.com/.

• 13 Juni 2006 - 19:28

Esther:

Wat een lieve koppies!!!

• 13 Juni 2006 - 20:23

Paula:

Nou jullie zijn duidelijk de ouders van Lars en Floor! Leuk om jullie terug te zien in de kids en uiteraard zeer schattige foto's!!! Floor is al een echte peuter geworden zo!

En die school is wel wat anders dan een oer-hollandse basisschool. Maar leuk dat hij is toegelaten.

Liefs uit een inmiddels ook warm geworden NL!

• 14 Juni 2006 - 10:36

Karin:

School... wat gaat dat snel!!!! Zelf zoeken we ook voor Olivier een school en vinden het moeilijk een goede beslissing te nemen.

Hier is verder alles goed op de normale kinderziektes na. We mailen en bellen gauw weer!

Dikke knuffels aan jullie van ons!

• 15 Juni 2006 - 11:17

Odi:

Leuk om te horen dat de oudhollandse partijtjes nog steeds goed bevallen. Bij Terry heb ik het ook altijd zo gedaan en was altijd groot succes. Laatste keer zijn we ergens naartoe geweest en toen wilden ze het volgende jaar allemaal weer thuis (toen waren ze dus 10). Het zakje mee naar huis is hier nu ook gewoonte. Ik beperk me altijd tot een klein speeltje met snoep ofzo.

Wat een lekkere snoetjes hebben ze trouwens. Leuk die pasfoto's.

Groetjes, Odi

• 19 Juni 2006 - 23:50

Pama:

heerlijk die twee weer te zien al is het midden in de nacht. we zijn net thuis uit spanje (1.30 uur) we zullen geen slakkendood meer strooien dan kan lars zijn lol op in augustus, ze zijn wel wat groter daar zullen jullie hem op moeten voorbereiden