Rijkdom - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Rijkdom - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Rijkdom

31 Juli 2008 | Noorwegen, Kristiansand

Er staan in de tuin vier grote aalbessen struiken. Ik ervaar ik nu als grote rijkdom dat we ze zo kunnen plukken. We eten ze uit handje, of maken er sap van voor bij ijs of yoghurt. Ook probeer ik er jam van te maken, zoals ik het me van vroeger herinner: ritsen, koken, suiker erbij. Het zeven het ik geen zin in. De jam met pitjes is heerlijk en valt bij iedereen erg goed in de smaak.

En dan te bedenken dat ik als kind het niet echt leuk vond als het weer tijd was om bessen te plukken in de tuin: het kaalplukken van de verschillende struiken, maar dan ook helemaal kaal, en vervolgens het ritsen van de bessen, met een vork urenlang de bessen van hun steeltje halen. Daarna kon het in de grote pan. Wat ik me vooral herinner is de kans dat er te weinig suiker inging of dat het zeven onnauwkeuirg gebeurde. En dat de zure jam respectievelijk jam met veel pitjes toch ook op moest. Zo zie je maar niets veranderlijker dan een mens.

Naast de rijkdom aan aalbessen, zijn er ook frambozen, bosbessen, kersen en morellen in overvloed in de buurt. De bramen beginnen al zwart te kleuren. Vaak kriebelen mijn handen, als ik volle struiken/bomen zie die niet geplukt worden. Ik kan helaas niet zomaar iemands tuin in lopen.

Ook in de zee zwemmen er op dit moment erg veel vissen. Tijdens ons laatste weekend op de boot, besloot Cor ’s avonds even te vissen. Gewoon uitproberen, want een visser is hij niet. Binnen een half uur had hij 8 makrelen gevangen. Zijn plekje op de rots was kennelijk ideaal. Lars en Floor keken hun ogen uit; vooral hoe Cor met mesje de keel van de vissen doorsneed. Floor zag voornamelijk al het bloed dat stroomde. Lars was gefascineerd door het hartje dat lange tijd erna nog klopte.

De volgende ochtend hebben we een makreel gebakken. We hebben met zijn allen zitten smullen. De koppen hebben we nog gebruikt om krabben te vangen. Dat is helaas niet gelukt door gebrek aan geduld. Tijdens de lunch weer makreel gebakken. En ’s avonds thuis ook weer. Wat een feest.

We leren snel wat er zoal te doen is in ieder seizoen. Gewoon rond vragen, om je heen kijken en uit proberen. De kust is hier schtitterend en is het beste vanaf het water de ervaren. Een van de eerste dingen waar men ons voor waarschuwde waren de verraderlijke rotsen rondom ons eiland. Wij hebben netjes zeekaarten en GPS gekocht zodat we de rotspunten net onder oppervlak in gaten kunnen houden. Ze zijn soms kilometers uit de kust. Helaas werken de kaarten niet als je met zijn allen naar kijkt naar een eiland met mooi huis, dat te koop is. Opeens is er hevig gekraak onder de boot . . . . . . de boot glijdt door . . . maar iets raakt de rots. Gelukkig kunnen we verder varen. Naderhand blijken onze propellerbladen van de motor stuk te zijn, en is een roer afgebroken. Een voordeel is dat we nu leren hoe en waar je boot te repareren. Het levert ook gezellige uitnodiging bij de buren op.

Abundance

We have a lot of small red berries in the garden. I love this adundance that we can just take them to eat or to make sauce from that goes well with yoghurt or ice. I decide to make jelly as I remember it from my youth. The jelly is lovely and liked by all.

But do you realise that as a child I did not like this at all. Having to get all the berries from different large bushes, and that meant all beries! Then spending hours separating the berries with a fork from their twigs. All berries went into large pan. What I do remember is the chance that not enough sugar went in or that seiving was not done properly. And the sour jelly and / or jelly with seeds and berry skins had to be eaten as well.

Besides wealth of berries, there are also raspberries, blueberries and two sorts of cherries in our neighbourhood. The black berries are already turning black. Often, it is hard to not walk into someone’s garden when I see a tree with lots of ripe fruit being left to waste.

There are loads of fish in the sea at the moment. During our last weekend trip on the boat. In the evening Cor decided to try his luck fishing. Trying, as Cor does not have any experience with fishing. Within half an hour, he catched 8 mackerels. Hist spor on top of the rocks was apparently ideal. Lars and Floor watched intensely, especially how Cor cut the throats of the fish. Floor noticed all the blood flowing. Lars was fascinated by the heart that was still beating long after the cut.

The next morning we prepared one mackerel. We all loved it as bearkfast. We used the heads to catch crab, but did not succeed to due lack of patience. During lunch we ate two more mackerel, backed on our simple stove. During dinner we ate the rest. What a treat!

We are learing fast what there is to do in every season. Just by asking, lokking around and tring out. The coastline here is beautiful and is best experienced from the water. One of the first things we are warned for are the dangerous rocks sticking out to just underneath the water sometimes kilometers out of the coast. We bought ourselves maps and a GPS unit. We now know that maps do not work when you are all looking at a beautiful house for sale on its own private island. Suddenly there is a lot of noise from under the boat, something hitting rocks. . . . . . The boat contiues gliding thru the water. Luckily we can continue sailing. Afterwards we inspect the damage. The propellor blades of the engine are damaged and one of the rudders has been broken. Good thing is that we know learn where and how to fix your boat. And it also gets us an invitation from our neighbours.