Wintervoorbereidingen / Winter preparations - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Wintervoorbereidingen / Winter preparations - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Wintervoorbereidingen / Winter preparations

27 September 2008 | Noorwegen, Kristiansand

De zomer is voorbij en de herfst is in volle gang: lekker de wind door je haren en af en toe een mooie zonnige nazomerdag. Het betekent ook dat we met alle Noren al met de komende winter bezig zijn.

Om ons heen horen we mensen spreken over een nieuw 'vinterdekk'. Dat wil zeggen de auto voorzien van de winterbanden en de auto nalopen. Bij iedere haven worden de zeil en motor boten weer uit het water gehaald. De hijskranen draaien overuren en verdienen goed geld schijnt het. Naast iedere haven is genoeg plek om de boten te laten staan tot volgend jaar mei / juni.

Veel Noren zijn ook bezig in de tuin, om hem winterklaar te maken. Onze moestuin is bijna leeg. De aardappels en laatste serie wortelen zijn er laatst uitgegaan. Nu staan alleen de pompoenen nog, vol in bloei. Wij hopen dat we voor Halloween (31 oktober) grote pompoenen hebben. In de kas groeit de tomaat nog gestaag door. Elke week hebben we genoeg voor soep, pasta saus en op brood. Ook genieten we nog van de kruiden, hopelijk tot laat in het najaar.

Vanochtend werd ons hout afgeleverd voor de openhaard. Hout is een belangrijke bron van warmte in Noorwegen; logisch gezien het aantal Noorse bossen. Overal zie je nu auto’s met hout rijden. Er zijn vele adressen, gelukkig leveren ze ook aan huis. Cor heeft het bij zijn collega besteld, die het (houthakken) als hobby heeft. Ik zag hem al voor me alles met de bijl hakkend. Cor vertelde mij echter dat men een vernuftig apparaat heeft voor het hakken. Maar goed ook; hout zou niet te betalen zijn als we ook de manuren zouden betalen van het hakken. Twee pick-ups trucks vol hout kregen we voor de deur van de garage. Cor zijn collega hielp mee om het op te stappelen, dus het muurtje hout was snel gemaakt. Het zou genoeg hout zijn voor de hele winter. Alhoewel, het gerucht gaat dat de komende winter een strenge winter zal worden. Laat de sneeuw en ijs maar komen!

Preparing for winter

The summer is gone and autumn has started. It is nice to feel the wind in your face with every now and then a beautiful late summer day in between. It means we have to prepare for winter like all the Norwegians have started doing.

People around us are already speaking about a new ‘vinterdekk’: a set of winter wheels for the car and having the car checked. At every harbor, all the motor and sailing boats are being taking out of the water. The cranes work overtime and earn good money. Next to each harbor there is enough space for all the boats to stay onshore until next May/June.

We see a lot of Norwegians in their garden, to prepare it for winter. Our vegetable garden is almost empty again. Recently we took out the potatoes and last batch of carrots. Only the pumpkins are still in, with beautiful flowers. We hope we get some large pumpkins before Halloween. In the glass house the tomato plant still gives a plenty tomatoes for soup, pasta sauce and at our sandwich. We also still enjoy the herbs, hopefully till late in the year.

This morning, we got our wood delivered for the fireplace. Wood is an important source of warmth here in Norway; not surprising given the amount of Norwegian forests. These days, you see cars with wood everywhere. There are many places where you can get it, luckily most do deliver. Cor bought the wood from his colleague, who has it (cutting wood) as pastime. I actually imagined him cutting all the wood with an ax. Cor explained me they have a very slick machine to do it. And for the better; wood would be rather expansive if we were to pay for all the hours of work to cut it manually. Two pick-up trucks full were dumped next to the garage. His colleague helped to bring it inside and build a nice stack of it. It should be enough to last the winter. Although rumors say it will be a harsh winter. Let the snow and ice come!

• 28 September 2008 - 08:37

Barbara:

Hoi! Heel herkenbaar allemaal van een paar jaar geleden. Wij zijn ons ook weer klaar aan het maken voor de winter, de tuinspullen staan weer buiten en de fietsen weer gesmeerd. Toch een beetje omgekeerde wereld he.
    Liefs, Barbara

• 28 September 2008 - 17:47

Erica:

Ik kan opeens weer een hoop bijlezen, wat een schrijversdrift, deze maand! Ook hier gaat het weer omslaan en gaan we de herfst in. Wel weer gezellig hoor!