Lysloype - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Lysloype - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Lysloype

07 December 2008 | Noorwegen, Kristiansand

Een lysløype is letterlijk vertaald een verlicht pad. In veel bossen in de buurt van bebouwing heeft de gemeente lantaarnpalen neergezet langs aantal paden zodat men in de winter langer het bos in kan voor wandeling of langlaufen. Je kunt natuurlijk ook je eigen lysløype creeren en dat hebben wij gisteren gedaan met de kinderen en ouders van Lars zijn school.

Gisternacht stormde het hevig met veel regen. ’s Ochtends was de wind een stuk minder en de regen sneeuw geworden om later in de ochtend weer regen te worden. Het was de afgelopen dagen steeds mooi weer geweest. Alle voorbereidingen waren getroffen, maar als het weer niet zou meewerken, zouden we toch moeten aflassen. Er waren veel telefoontjes heen en weer gedurende de ochtend, wel, niet, wel, niet. De weervoorspelling was steeds minder regen in de loop van de dag en droog vanaf 17u als we zouden beginnen. Zowaar klopte de voorspelling tot in begin van middag. We waren klaar om het door de laten gaan, toen een van de vaders belde. Tijdens zijn wandeling in het bos was hij net een aantal keer gevallen; door de sneeuw kon je verschil tussen pad en rotsen niet meer zien. Het was te gevaarlijk!

Omdat de hoeveelheid sneeuw erg kan varieren hier aan de kust, (bij ons op eiland was het al weer helemaal groen), bood hij aan om te gaan kijken op het schiereiland waar wij de lysløype zouden organiseren. Gelukkig was de hoeveelheid sneeuw veel minder: het was dus niet gevaarlijk. Bij ophalen van de kids bleken veel moeders toch niet zo’n zin te hebben; overal in stad was papsneeuw, het was koud, windering, en miezerde nog een beetje.

Om 17u kwamen er toch heel veel kinderen en ouders! Het was goed donker. Vanaf de parkplaats was het een kleine 10min lopen, in het donker ........ met hier en daar een fakkel langs het pad. Het was erg sfeervol, zeker omdat je enerzijds de zee zag met een paar boten ver weg, en aan de andere kant verder weg de stad met al haar lichtjes. Op de plek van bestemming stonden we in de luwte van de wind. Een barbeque en tafels zijn er door de gemeente ooit neergezet voor wandelaars. Met kerst muziek, waxines in jampotjes en een vuur op de barbeque was de stemming er vanaf het begin. Iedereen grilde zijn worstjes en dronk zelf meegebrachte drinken. Het was een gezellige picknick. De kinderen vermaakten zich prima. Zeker toen de kerstman ook nog een bezoek had gebracht. Teruglopend naar de auto begon het te sneeuwen; wat een mooie afsluiting.

Vanmorgen waren Lars en Floor blij verrast dat de buitenland piet niet alleen hun schoen had gevuld, maar ook nog een grote zak met kadootjes had achtergelaten. Piet was dit bijna vergeten, maar had ze nog onder zijn bed in het hotel zien liggen toen hij zijn koffer pakte om terug te gaan naar Spanje, via Nederland. Nu zijn ze heerlijk rustig aan het spelen met hun nieuwe aanwinsten. Morgen gaan we de kerstboom optuigen.

Lysløpe

A ‘lysløpe’ mean a lighted trail. In many woods around cities/villages the community has put permanent light along certain trails in order to allow people to enjoy the woods also outside the short day light hours for walking or winter sports. You can off course also create your own lysløype. And that is what we did yesterday with the kids and parents at Lars’ school.

Last night it was storming heavily with quite some rain. In the morning the wind was less and the rain had turned into snow to become rain again later in the morning. It had been nice weather for the last couple of days. All preparations were made, but if the weather was not right, we would have to cancel. Many phone calls were going back and forth in the morning, yes, no, yes, cancel. The weather forecast predicted less rain during the day and no rain at 17u when we would start. Around 13ish the weather was following the forecast. We were ready to go ahead, when one of the dads called. He had been out in the woods and had fallen several times. Due to the snow you could not see the difference between rocks and path. It was too dangerous!

Because the amount of snow can vary along the coast (there was no snow anymore on our island), he offered to drive and check out the lysløype site at the peninsula. Luckily there was only a little bit of snow: it was not dangerous. When picking up the kids, quite a few of the mums did not feel like going: the streets were messy with melting snow, it was cold, windy and it still rained a little bit.

At 17u a lot of children and their parents turned up. It was very dark. From the parking spot it was about a 10min walk, in the dark ….. with here and there a torch. It was very cozy and impressive, especially with the sea on one side with the occasional boat and the city on the other side far away with all her lights. At the site we were shaded for the wind. A large barbeque and tables were once put in place by community for people walking in the woods. With Christmas music, small candles at the table, and a fire at the barbeque, the atmosphere was fine from the start. Everyone grilled there sausages and drank their (warm) drinks . It was a nice pick nick. The kids entertained themselves, especially after Santa had come down the mountain. When walking back to the car, it started snowing again; a perfect ending.

This morning Sinterklaas (Saint Nikolas) dropped a bag full of presents to the surprise of Lars and Floor. (Sinterklaas can be seen as Dutch version of SantaClaus, although traditions and history are quite different, the main similarity is the fact that he gives nice presents when you have been behaving nicely.) They are now playing with all their new toys. Tomorrow we will decorate the Xmas tree and the house.