-20 - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu -20 - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

-20

02 Januari 2010 | Noorwegen, Kristiansand

Het oude jaar hebben we op een heerlijke manier afgesloten in de hytte en daarna met bezoek van Frank en Marette (zus van Cor) en hun kinderen. De ruime week in de hytte stond in teken van Kerst, rust en heel veel sneeuw. Elke dag of nacht viel er 10cm of meer. De andere hyttes om ons heen waren leeg, dus we hadden het rijk alleen. Wat een genot; zelf de eerste voetstappen zetten, en een eigen spoor maken met de langlaufski’s of slee.

Na de kerst stond ons bezoek voor de deur. Ze troffen het ernorm. Er lagen bergen sneeuw in Kristiansand en het was schitterend weer: vrieskou, strak blauw lucht en een stralende zon. Oftwel, Noorwegen op zijn best. Waar je ook keek: het was een plaatje en heerlijk weer om buiten te zijn. De vijf dagen waren snel gevuld: sleeen was favoriet, hoe sneller des te beter, bomen ontwijkend, wandelen, schat zoeken, kampvuur maken, de dierentuin, toeristische wandeling in de stad, idyllisch in de sneeuw. De namiddag en avonden gezellig thuis in de warmte van de haard, chocolade melk drinkend, spelletjes spelend, of borrelend. Tuurlijk vierden we ook Lars zijn verjaardag. Hij is nu 7! De tijd vliegt.

Het nieuwe jaar hebben we ingeluid met zelfgebakken oliebollen en champagne. Ook in Noorwegen is vuurwek normaal, al wordt het ruim voor middernacht afgestoken. De volle maan, maansverduistering, heldere nacht in sneeuwlandschap, en de gezelligheid maakten dat we het begin van 2010 zullen herinneren.

Vanochtend zijn ze weer vertrokken naar Nederland. Wij hadden het plan opgevat om nog een
lang weekend naar de hytte te gaan. Echter het vooruitzicht om een houten blokhut op te warmen vanaf -20, heeft ons doen besluiten om thuis te blijven en hier van de winter te genieten.

-20

The last days of 2009 we spent pleasantly in our cabin and having company of Cor’s sister, husband and kids. The week in the cabin was all about quietness, lots of snow, and Christmas. Each night or day, 10cm or more of snow fell. The other cabins around us were empty, so we had the area all to ourselves. What a joy; putting the first steps in the new snow, making your own path with your cross country skis or sleigh.

After Christmas our visitors arrived. They were very lucky. They were heaps of snow in Kristiansand and it was beautiful weather: freezing cold, blue skies, and a bright sun, Norway displaying her winter beauty. Wherever you looked it was a pretty picture and inviting you to be outside. The five days were quickly filled: sleighing was number one, the faster the better dodging trees, walking in the woods, finding treasures, making camp fires, the zoo, and a tourist walk through town, romantically in the snow. The late afternoons and evening were spent in the warmth of the fire place, drinking hot chocolate, playing games or enjoying a drink. And, we did celebrate Lars’ birthday. He is 7 now! Time flies.

New Year ’s Eve we enjoyed self made ‘oliebollen’ and champagne. Also Norway has lots of fireworks, although it starts well before midnight. The full moon, the lunar eclipse, clear sky in a snowy landscape and the company will make us remember the start of 2010.

This morning, they left for Holland. We had planned to go to our cabin. Yet thinking of heating a wooden cabin from -20, made us decide to stay home and enjoy the winter here.