Knipoog / Someone having a laugh - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Knipoog / Someone having a laugh - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Knipoog / Someone having a laugh

Door: Tanja

Blijf op de hoogte en volg

20 Januari 2010 | Noorwegen, Kristiansand

Soms heb je het idee dat ergens iemand naar je knipoogt, wellicht je even terugpakt voor iets uit verleden. Ik kan me nog herinneren dat ik op de middelbare school helemaal niets had met de seksuele voorlichting die werd gegeven. Wel weet ik dat we met condooms hebben geoefenend. Of dat op een omgekeerde stoelpoot was of een bezem, vertelt mijn geheugen niet. Het was zeker geen banaan. Wel herinner ik me de lessen als irrelevant en saai. En tuurlijk, was daar de schaamte. Wie niet, als puber?

En nu, als leraar exacte vakken, ben ik degene die de seksuele voorlichting mag geven. En ja, ik vind het prachtig om te doen. Het maakt een groot verschil dat ik de vrijheid heb om zelf de lessen op te bouwen en vanuit welk perspectief ik het benader. Ik laat me leiden door wat bij de scholieren leeft, improviserend op basis van hun reacties. Mijn doel om het uit de taboe en giechelsfeer te halen heb ik al bereikt. In de eerste les wilden de brugklassers niet hardop zeggen waar je in de puberteit allemaal haar krijgt. Nu hoor ik vooral juiste benamingen in de klas in plaats van vage omschrijvingen en rode hoofden. Samen met de studenten heb ik veel lol (en ook binnenpretjes!). Het geeft me veel voldoening om ze iets mee te geven waar ze nog lang iets aan hebben, zowel de jongere naieve als ook de oudere “ik-weet-het-wel-en-dus-doe-ik-alsof-ik-niet-luister-maar-ben-stiekem-wel-erg-geinteresseerd” scholieren.

Someone is having a laugh

Sometimes, you feel someone is having a little laugh about something. Perhaps getting even about something. I can remember that as a teenager I did not enjoy the sexual education at all. I do know we practiced with condoms. Yet, my memory does not tell me whether that was on the leg of an upside-down chair or on a broomstick. It was definitely not a banana. The lessons were irrelevant and boring. And yes, there was the shame, who hadn’t as a young teenager?

Now, as the science teacher, I am the one that may give sexual education. And I like to share, I really enjoy teaching it. It is a big different I have the freedom to define the lesson plan and what angle I approach it from. I go by what students indicate as being relevant, improvising by their responses. My target to step away from the giggling and break the taboo has been achieved. Where in the first lesson, the 6th/7th graders refused to name where you develop hair during puberty, I now hear them name all relevant body parts properly and openly. I have a lot of fun together with the students. It is very rewarding to give the students something they can benefit from for a long time, both the younger naïve as well as the older-I-know-it-all-so-I-pretend-not-to-listen-but-am-secretly-very-interested students.





  • 21 Januari 2010 - 00:50

    Rosalie:

    Haha, herkenbaar! Ik weet er nog maar weinig van,vooral omdat onze biologie leraar zelf altijd zo'n rood hoofd kreeg en ging stotteren, dat vonden wij natuurlijk hilarisch! Maar goed, heb 3 kids dus zal er wel iets van hebben begrepen ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Kristiansand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 276347

Voorgaande reizen:

01 Juli 2012 - 01 Juli 2013

Breda

01 Januari 2008 - 01 Juli 2012

Kristiansand

03 Maart 2004 - 31 December 2007

Dubai

01 Juli 2013 - 30 November -0001

Singapore

Landen bezocht: