Wel, niet, wel, niet - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Wel, niet, wel, niet - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Wel, niet, wel, niet

Door: Tanja Oldenziel

15 Juni 2004 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

We zijn weer een ervaring rijker. Het vinden an een geschikte nanny is een ding. Het regelen van de papieren is iets geheel anders. De afgelopen dagen zijn wij bezig geweest om de visumpapieren in orde te maken voor onze nanny. Met copieen van het paspoort van haar, Cor en haar oude werkgever, alsmede een salarisverklaring van Cor, ben ik langs een typing center gegaan. Hier vullen ze de benodigde formulieren in Arabisch in. Deze service is in het leven geroepen voor alle niet-Arabisch sprekende mensen, en dat zijn er veel in Dubai. De salarisverklaring van Cor is nodig omdat je pas een maid/nanny in dienst mag nemen als je meer dan een bepaald bedrag per maand verdient.

Gisteren zou Cor naar de instantie gaan om het visum in orde te maken. Toen bleek dat we ook nog een brief nodig hadden. Haar oude werkgever moet in deze brief schrijven dat hij er geen bezwaar tegen heeft dat ze bij hem weggaat en voor ons gaat werken. Gelukkig liep het contact met de oude werkgever prima en wilde hij best zo'n brief schrijven. Echter er was nog een adder onder het gras! Hij moest ook zeggen dat hij in het komende jaar niet van plan was een nieuwe maid/nanny aan te nemen. Dit is een nieuwe regel om het systeem te beschermen en te voorkomen dat maids/nannies/klusjesmannen makkelijk ontslagen worden of erin gehandeld wordt. Haar oude werkgever wilde dit echter niet vastleggen op papier. In principe zou hij het land uitgaan. Hij had namelijk nog geen nieuwe baan kunnen vinden en dit weekend loopt zijn visum van zijn oude werkgever af en dus moet hij zelf het land uit. Maar stel dat hij in de komende dagen toch nog een baan vindt via de vele sollicitaties, dan blijft hij en wil hij weer een maid. Na veel navragen her en der, bleek er geen mogelijkheid om er onderuit te komen. De brief is noodzakelijk. Kortom, we kunnen geen visum regelen voor de nanny.

Nu wilde de nanny het er zelf niet bij laten zitten. Zij kent wat lokale Arabieren die werken bij verschillende instanties. Deze konden wel wat regelen volgens haar. Helaas, bleek vandaag dat dat niet ging lukken. De regels in Dubai zijn strict. Zonet heb ik de nanny gesproken. Ze was behoorlijk overstuur. Zodra de visum van haar vorige werkgever afloopt, loopt haar visum automatisch af en zal ze direct het land uit moeten. Ze mag dan een jaar lang niet terugkomen. Dit omdat ze volgens het systeem als het ware ontslagen is bij haar vorige werkgever. Voor haar zelf betekent dit een jaar lang weinig/geen inkomen in Sri Lanka.

Wij kunnen niets voor haar doen en zullen opnieuw moeten zoeken naar een goede maid. We weten nu dat ze bij een familie moet werken die binnenkort weggaat uit Dubai. Dit om problemen te voorkomen met de papierwinkel om haar visum te regelen.

Door de hektiek heb ik nog geen leuke fotos kunnen maken van de kids. Deze zal ik bij een volgend bericht plakken. Nog even geduld.

• 17 Juni 2004 - 18:48

Eleonora:

En wij maar denken dat het in Nederland een bureaucratische papierwinkel is.......