Kjerag - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Kjerag - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Kjerag

13 Oktober 2010 | Noorwegen, Kristiansand

Afgelopen weekend genoten Lars en Floor van het gezelschap van mijn ouders, terwijl Cor en ik een paar dagen in onze hytte verbleven. Het weer was zonnig en mild, wat ons deed besluiten om de wandeling naar de Kjerag rotsblok te maken. Dit rotsblok bereik je na een uitdagende klim over rotswanden en een kale maanachtige rotsvlakte. De beloning van de wandeling zijn schitterende uit en vergezichten over het Lysefjord met het water een aantal honderd meters lager. Het Jysefjord is het smalste fjord in Noorwegen. Voor sommigen vormt de beloning, het mogen staan op het Kjerag rostblok zelf. Dit rotsblok zit vastgeklend in een scheur tussen twee rostwanden. Het blok is ruim een meter lang en een halve meter breed, en het hangt zwevend boven het water zo'n 1000m lager.

Voor mij waren de rostwanden de uitdaging. Al had ik de week ervoor stoer gezegd dat ik op het rostblok zou stappen en niet zou toegeven aan mijn angst. Het blijkt niet zo te werken, wanneer je rotsige bergen beklimt, wetend dat de afgrond vlak naast je is en er geen horizontale stukken valkbij zijn. En verstoort je orientatie, als je op handen en voeten voortgaat op sommige stukken, en opkijkt naar een persoon die je inhaalt, terwijl hij gewoon rechtop loopt. Het verschafte mij veeel inzichten! Het lukt mij om een halve meter van de klifwand te staan, genietend van het uitzicht, proberend niet te denken. Cor pakte zijn kans en heeft de stap gewaagd: hij klom en stond op het rotsblok.

Kjerag boulder

Last weekend, Lars and Floor enjoyed time with my parents at home, while Cor and I spent a few days at the cabin. The weather was sunny and mild, making us decide to walk to the Kjerag boulder. This boulder can be reached via a challenging climb on rocky mountains slopes followed by a walk over a large plateau. The reason why many people take this beautiful walk is to enjoy the breathtaking views over the Lysefjord, with the water some hundreds of meters below. The Lysefjord is the narrowest fjord in Norway. And for some, the goal of the walk is to have stood on the Kjerag boulder, which is wedged in a crack between two mountain cliffs. It is only 3feet wide and 2 feet long, and hangs suspended with the water some 1000 meters deep down below.

For me, conquering the mountain slopes was challenging enough. Although the week before, I had boasted to go and stand on the boulder – and not give in to fear. Yet, it does not work that way, when you are climbing up a rocky slope, knowing the steep cliff close to you, deep below, no horizontal patch close by. And when you are progressing on hands and knees om some patches, your orientation gets distorted when you look up at a person next to you going full speed, walking straight. It was insightful! I managed to get as far as 50cm from the edge of the cliffs, enjoying the view, trying not to think. Cor took his chance and just did it: he climbed and stood on the boulder!

• 14 Oktober 2010 - 18:01

Paula:

Held!

• 17 Oktober 2010 - 14:19

Ma Oldenziel:

Alleen al van het lezen
    krijg ik de kriebels,
    laat staan van de foto's. In het vervolg niet meer alleen op stap!!!

• 18 Oktober 2010 - 08:23

Esther:

Schitterend, alleen krijg ik ook de kriebels. Brrr...