Sabbatical - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Sabbatical - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Sabbatical

Door: Tanja Oldenziel

20 December 2004 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Mijn sabbatical is voorbij. Een jaar geleden stopte ik gedwongen met werken ivm de verhuizing naar Dubai en de geboorte van Floor. Naarmate het jaar vorderde ben ik het meer als sabbatical gaan ervaren. En heb ik mijn hersens lekker laten malen. Soms zo, dat Cor er gek van werd.

Met de rust, de langere periode thuis met de kids en de veranderingen in Dubai, sta je jezelf toe anders in het leven te staan. Het duurt alleen even voordat je dat beseft. Vandaar dat de hersens nog wel eens in rondjes maalden voordat er een duidelijk bewustzijn was. Niet dat op dit moment alles zonneklaar is, maar een aantal zaken heb ik wel duidelijker voor ogen.

Wat mij het meeste heeft beziggehouden is wat ik wil, wat betreft werk en balans werk-gezin. De nadruk ligt op dit moment bij gezin. Niet zeggende dat werk niet meer meetelt. Het werk moet in het geheel passen. Nu moet ik toegeven dat ik in Dubai in een luxe-positie verkeer. Waarschijnlijk hebben mijn hersens zich daarom ook de filosofische uitstapjes veroorloofd. Werk vinden in Dubai bleek met mijn achtergrond geen probleem: mogelijkheden te over. Beseffen waar ik naar op zoek was, dat was de vraag: In de olie blijven?, In de technische hoek?, Meer people skills? Totaal wat anders?, Wel of geen reistijd?, Bekend terrein bij oude werkgever? Operator of contractor?, Flexible werktijden?, Collega's,? Consultant of vaste dienst,? Of toch een tijdje niet werken .....?

Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. Ik WEET nu wat ik wil. Wekenlang dacht ik het te weten, maar denken is niet genoeg. "Je moet niet denken maar doen," zei ooit een vriendin tegen me. Vrij vertaald: volg je hart en zet je hersens eens uit. Destijds resulteerde dat in mijn eerste date met Cor. Sinds kort heb ik de rust weer gevonden, kan ik mijn hersens "uitzetten" en doen. Per 1 januari begin ik dan ook mijn nieuwe baan!!

Het betreft een Nederlands bedrijf, WorldWideWorker (worldewideworker.com). Zij zijn 4 jaar geleden een online database begonnen, voornamelijk voor olie/gas- en mijnbouwindustrie. Op de site kunnen bedrijven hun vacatures plaatsen en werkzoekenden hun cv. Op dit moment staan er meer dan 100.000 cv's op de site, en het is daarmee (een van de) grootste. De werkzoekenden zijn meestal nog aan het werk, maar houden op deze manier in de gaten of zich ergens een betere baan voordoet. De site is grotendeels geautomatiseerd: je krijgt bijvoorbeeld een e-mail als er een vacature is die bij jouw profiel past en bedrijven hebben toegang tot de cv's (na betaling uiteraard). Aansluitend aan deze website biedt WWW ook andere diensten aan. Het pakket aan diensten wordt steeds uitgebreid.

Mijn functie-omschrijving is business developement Upstream. Upstream omvat het deel van de olie-industrie totdat de olie aan het aardoppervlakte is. Het idee is dat ik mijn achtergrond gebruik om (teams van) ingenieurs/specialisten beter te plaatsen of te detacheren. Mijn taak is om de feitelijke diensten te ontwikkelen naar de behoefte bij de klant, en uiteraard te verkopen. Het grote geheel is duidelijk: er is en er zal in nabije toekomst een tekort aan mankracht zijn in olie-industrie in Midden-Oosten, terwijl aan de andere kant iedere barrel olie veel geld oplevert. In detail, zal het wel niet zo simpel zijn, maar daar zal ik me volgend jaar overbuigen. Eerst nog een weekje vakantie.

Het kantoor van WWW ligt op nog geen 5min rijden, hemelsbreed 2km van ons vandaan. Ik zou het kunnen fietsen, ware het dat ik geen fiets heb en het 's zomers te heet is. Er werken een kleine tien man/vrouw op het kantoor. Ik zal drie dagen in de week werken, waarbij ik de dagen flexibel kan indelen naar afspraken bij de klant, (onverwachte) gebeurtenissen thuis, of Cor zijn reisschema.

Later deze week nog een heuse kerstgroet op de site, met Lars en Floor bij de Kerstboom!!!!

• 21 December 2004 - 05:57

Paula:

Hej zussie,
    Lekker dat je jezelf weer hebt 'terug gevonden'. Zo'n filosofische maling kan helemaal geen kwaad en nu heb je alles duidelijk voor ogen. Geniet van de nieuwe perspectieven!

Liefs uit Vietnam

• 21 December 2004 - 07:13

Esther:

Top! Gefeliciteerd! Goede berichten zo op de valreep van het oude jaar!
    Hele fijne feestdagen en een heel gelukkig nieuw jaar! Veel liefs.

• 21 December 2004 - 17:57

Eleonora:

Tanja,
    Gefeliciteerd met je job ! Hele fijne feestdagen een een goed 2005 !!