Brood bakken - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Brood bakken - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Brood bakken

Door: Tanja

Blijf op de hoogte en volg

27 Oktober 2013 | Singapore, Singapore

Het eten in Singapore is veelzijdig: maleisisch, japans, koreaans, thais, indisch, indonesisch etc. Het is iedere smakelijk en een feest om zo makkelijk verschillende gerechten uit te proberen, zowel het koken als consumeren. Toch eten we bij ontbijt en lunch voornamelijk brood.

In Europa zijn we verwend wat brood betreft. Hier in Singapore wordt ook brood verkocht, maar de kwaliteit is vaak minder en de smaak ook. Vele broden til je op en je voelt bijna niet dat je iets in je handen hebt, zo licht zijn ze. Sommige bakkers verkopen brood dat er goed uitziet, voelt en smaakt. Hier betaal je echter een flinke prijs voor. Bovendien zijn de winkels niet overal te vinden, en is brood snel uitverkocht.

Voor mij is het een goed excuus om zelf weer brood te bakken. Meel, gist, water en zout met de hand mengen en kneden en dan laten rijzen. De broden en bolletjes smaken lekker, al vindt Lars dat het beter kan. Af en toe halen we stokbrood als een makkelijk avondmaaltijd. Nu leek mij dat ik zelf ook wel stokbrood kon maken toen ik een uitgebreid recept online vond.

Het recept bevat vele stappen dat tot succes zou leiden: een luchtig knapperig stokbrood om je vingers bij op te eten... Het vergt wel verschillende rijsstappen en zo ben je al snel een uur of 6 bezig. Het is deel van het geheim. Daarnaast krijg je een luchtig en soepel deeg door het op de franse manier te kneden. Deze manier is ook van toepassing op het wat nattere stokbrood deeg. Op de website stond een link naar het volgende duidelijk filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=PvdtUR-XTG0&feature=youtu.be.

Ik snap nu hoe bakkers gezonde gespierde personen kunnen zijn. Ik heb namelijk ook netjes 20 minuten op deze manier het deeg gekneed. Het hoorde tenslotte bij de ervaring! Mijn deeg was ook soepel erna. Echter veel minder soepel omdat ik volkoren meel had genomen ipv bloem uit automatisme. Dit tot teleurstelling van Lars en Floor. Het brood zag er echter prima uit en smaakte ook goed. Het brood was echter iets te zout. Uiteindelijk heb ik een oud recept van mijn moeder gebruikt en dunne plakjes stokbrood tot toastjes gemaakt in de oven. Deze zijn nu heerlijke tussendoortjes en smaken goed met franse kaas.

Of ik nog een keer op deze manier stokbrood ga maken? Nee.
Ik heb ondertussen, lang leve internet, een boek gevonden dat beschrijft hoe je in 5 minuten per dag brood kan bakken! (Artisan Bread in 5 minutes a day) Je hoeft niet te kneden en je kunt het deeg twee weken (!) in de koelkast bewaren en ervan afnemen wat je voor je brood, pizzabodem, bolletjes, foccacia etc nodig hebt. En op deze manier kun je ook stokbrood maken.

Mijn eerste foccaccias verdwenen als sneeuw voor de zon. Mijn eerste ambachtelijke franse brood viel ook in de smaak.

  • 27 Oktober 2013 - 09:42

    Pama:

    Het broodje ziet er net zo uit als dat ik hier het zuurdesem brood koop, over de smaak kan ik niet oordelen natuurlijk. Maar het moet wel lekker zijn met zoveel energie, liefde en tijd erin van jou.

  • 27 Oktober 2013 - 19:06

    Paula:

    Kom maar op met die foccaccia!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Singapore

Werken, naar school gaan en wonen in Singapore

Recente Reisverslagen:

29 Augustus 2015

Fietsuitdaging

17 Augustus 2015

Terug in SG

17 Mei 2015

Floor is eleven!

11 April 2015

SEA games opening

06 April 2015

Lars kookt vandaag
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 514
Totaal aantal bezoekers 276361

Voorgaande reizen:

01 Juli 2012 - 01 Juli 2013

Breda

01 Januari 2008 - 01 Juli 2012

Kristiansand

03 Maart 2004 - 31 December 2007

Dubai

01 Juli 2013 - 30 November -0001

Singapore

Landen bezocht: