Halloween - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Halloween - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Halloween

Door: Tanja

01 November 2007 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Al twee weken wordt er in Dubai naar Halloween toegeleefd. Halloween is een oogst feest, maar wordt ook geassocieerd met de avond voor All Saints Day. De dag van Halloween wordt gezien als een dag waarop de geesten contact kunnen maken met de aarde. Het wordt vooral gevierd in Amerikaanse, maar ook in Engeland, Canada, en Ierland. Het is volledig ingeburgerd in Dubai bij de Westerse expats. We kennen vooral het pompoen snijden tot lantaarn, voordeur versieren, en verkleed langs de deuren lopen, het zogeheten ‘trick-or-treat’. De kinderen kloppen op de deur en vragen trick or treat. Als ze geen treat (vaak in de vorm van een snoepje) krijgen, dan zullen ze de huiseigenaar een poets bakken.

Twee weken geleden is de juf begonnen met de klas versieren. Gister zag het er geweldig uit. Alles zag oranje wit en zwart;oranje van de pompoenen, zwart van de spinnen en heksen, en wit van de spookjes. ’s Ochtends hebben ze al een klein feestje gevierd. ’s Avonds was het echte gebeuren. Om vijf uur verzamelden alle kinderen zich bij een van de buurtkinderen. Zijn moeder had haar best gedaan met de versieringen en een snelle maaltijd geregeld voor allemaal. Eerst even een bodem leggen, anders zou het snoepgoed in de magen verdwijnen in plaats van de tasjes. Gelukkig was het wachten snel over en al snel donker.

Lars was verkleed als skelet, en Floor als een heks. En met hun meerdere kinderen. Alle verschillende winkels en winkelketens hadden van dezelfde importeur afgenomen. Velen liepen in dezelfde pakken, maar dat mocht de pret niet drukken.

Net als voorgaande jaren, was het een succes. In deze wijk kunnen de kinderen veilig rondlopen en zodoende nodigen velen hun vriendjes uit om in deze wijk te lopen. Sommige huizen hadden er ook veel tijd ingestoken om indruk te maken op de kinderen. De juf van school kwam ook nog even om samen met de kinderen mee te lopen.

Het visum voor Lulu is trouwens nog niet helemaal rond. Bij de laatste stap, het in het paspoort overzetten van de visa, bleek er toch een en ander niet helemaal in orde te zijn. Of zoals de buurvrouw zegt, helemaal niet. Het is een direct gevolg van de misstanden die mogelijk waren in het oude systeem waaronder iemand een maid in dienst kon nemen. Daarom is ook juist het nieuwe systeem ingevoerd. Lulu lijkt buiten verschillende regels te vallen. De buren en hun manager van personeelszaken proberen nog van alles, maar er zit een grote kans in dat Lulu binnenkort Dubai verlaat, net als wij. Me dat verschil, dat zij niet vrijwillig gaat. Lulu laat het over zich heen komen en ziet postitieve zijdes aan beide opties.

Over een week, komt de verhuizer de boel inpakken. Dit weekend zullen we de laatste spullen scheiden: mee naar Noorwegen of nodig voor kamperen in Dubai. De boot heeft onderhand ook de juiste export documenten. Daarnaast zijn we druk bezig met genieten en nog even die dingen doen die we niet gedaan hebben in afgelopen jaren. Zo heb ik van het weekend tijdens bedrijfsuitje in de woestijn geslapen in bedoeine tent, een henna tattoe laten zetten en op een kameel gezeten. En inderdaad het opstaan en gaan zitten is het meest enge; wat een wiebelige beest.

• 01 November 2007 - 23:07

Paula:

En nu maar afwachten of Noorwegen zo'n mooi feest heeft als Haloween of Sint Maarten!! Wel jammer voor Lulu, ze leek zo'n mooi project te hebben... maar ja wie weet. Geniet nog lekker van jullie laatste weken in dit mooie paradijsje!!
    Ik ben op dit moment aan het werk in Enschede en zal morgen jullie oude wijk in Glanerbrug bezoeken ;-)

Liefs!

• 04 November 2007 - 19:16

Esther:

De tijd vliegt, geniet van de komende weken in Dubai!!! Voor dat je het weet zitten jullie in het hoge noorden.
    xxxx

• 10 November 2007 - 18:00

Opa Oma:

wat zagen jullie er weer mooi uit!!!!!!!!
    deze mooie kleren wel meenemen naar noorwegen misschien kunnen jullie deze pakken wel weer gebruiken