Storm - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Storm - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Storm

Door: Tanja

Blijf op de hoogte en volg

31 Januari 2008 | Noorwegen, Kristiansand

English version can be found below.

Geen nieuws is goed nieuws. En dat klopt ook. De routine van de afgelopen twee weken voelt goed. Gedurende de week gaan we naar school en werk. In het weekend verkennen we de buurt. Het is wel zo dat we het op werk/school dagen er rustig aan doen nu Cor op reis is. Cor is twee weken weg en doet London-Dubai-Shanghai-Dubai aan. Ik benijd hem niet. We hoeven nu niet op de klok te leven. Ik word dan ook pas wakker als de kids wakker worden. Na het badkamer en aankleed ritueel , ontbijten we rustig en maken de tassen klaar voor school. Lars en Floor zijn nu vaak pas tegen 9u op school.

Iedere dag haal ik ze om een uur of drie weer op. Ze zijn dan goed moe. Iedereen spreekt Noors tegen ze en ze zijn uren buiten aan het spelen/wandelen. Het is wel zo lekker rustig ‘s middags. Al komt het er niet van om zelf te wandelen met het lekker weer. We zitten gezellig binnen aan de keukentafel. Ik kook en maak hier en daar wat schoon, en de kids tekenen, knutselen en spelen hun spelletjes.

‘s Avonds pak ik vaak mijn Noorse boeken erbij. Het zou zometeen toch niet zo zijn dat Lars en Floor sneller Noors spreken dan ik! Ik weet wel dat dat toch gaat gebeuren. Niet omdat ik niet hard genoeg woordjes leer, maar puur omdat ik een te grote angsthaas ben om Noors te spreken. Ik weet alle woorden, kan de zinnen maken en in mijn hoofd de gesprekken voeren met deez en geen. Maar als puntje bij plaatje komt, dan vraag ik toch beleefd in het noors of ze engels spreken. En dat doen ze allemaal! Ik ga maar eens wat moed verzamelen, wie weet is het te vinden onder een rotsblok. De vraag is onder welke.

In de afgelopen weken, hebben we ons gerealiseerd dat er ook gelijkenissen zijn met Dubai. Het kan tijden duren voordat iets geregeld is. Je kan hoog of laag springen, maar het resultaat is zelfde: geen. Vele dingen duren lang or gaan langzamer dan aangegeven. De Noren lijken niet door materiele zaken opgejaagd te willen worden. Als ik bel wanneer ons bed wordt geleverd, blijkt het ergens volgende week te zijn. Ik laat dan vallen dat het er met twee weken zou zijn. “Oh sorry, het neemt dus een week langer”. Je hoort duidelijk dat hij zich afvraagd waar ik me druk over maak. Het voelde weer even als in Dubai, al zouden ze daar nooit sorry hebben gezegd.

Op dit moment, loopt de procedure om een CE certificaat te krijgen voor onze boot. Een lang process op zich, maar goed, vorige week kregen we toestemming om de boot twee weken uit de opslag te halen om te testen. Vervolgens vertel ik deingehuurde consultant dat het dan wel snel werken zal zijn om alles rond te krijgen. HIj verteld mij van vele stappen die hij gaat ondernemen. Vervolgens zegt hij: “ik zie jullie dan ergens volgende week wel voor de inspectie.” Ik bel hem verschillende malen, maar de urgentie in mijn woorden lijkt hem niets toe doen. Hij is nog niet langs geweest, we hebben nog een week. We zullen het zien.

Aankomende zondag komt Cor terug. Vandaag verliet hij China op tijd, voor de dreigende (sneeuw)storm en chinees nieuwjaar drukte. Ik ga ervanuit dat hij in Dubai kan landen, maar dat is niet zeker. Er is een zware (zand) storm voorspeld, en die ontregelen altijd alle vormen van verkeer. De storm vandaag in Kristiansand was niet zo zwaar als voorspeld was. Dat viel te verwachten, want het is ons opgevallen dat de Noren vaak overdrijven, en zeker als het het weer aangaat. Zo zeggen ze dat het recent veel geregend heeft. Wij vinden de hoeveelheid heel normaal. Zij trekken al hun sneeuwpakken aan bij een beetje kou, als wij nog genoeg hebben aan alleen een winterjas. (En dan te bedenken dat wij uit zoning Dubai komen)

Storm

No news is good news. And it is for us. The last two weeks have have been following a nice routine. During the week, we get up and go to school/work. And in the weekend we explore the area. Although it has to be said that we do the week routine in a very relaxed manner. Cor is on a long business trip (London-Dubai-Shanghai-Dubai, I do not envy him for this trip around the world in two weeks). So we do not have to set an alarm clock. I wake up when the kids wake me, and then we take it easy in the bathroom, getting dressed and eating our breakfast. The kids are usually at school towards 9.

I pick them up every afternoon. They are rather tired most days. Constantly hearing Norwegian, trying to grasp it, while also spending hours outdoor, is a good recipe to have quiet kids in the afternoon. These days they are usually too tired to go out for a walk or to the play ground. We just spend hours at home; I prepare dinner and tidy /clean the house, while they make drawings and have their pretend-plays.

In the evenings I pick up my Norwegian books. It cannot be that the kids speak the language faster than I do! I know they will. Not because I do not study hard enough, but because I do not have the guts to actually speak it. I know all the words, can make the sentences, and can run the conversation in my head. But when it comes to it, I politely ask in Norwegian if they speak English. And they all do! I have to just find a bit of courage hidden under a rock. But which rock?

Having been here for some weeks , made us realize that there are similarities between Norway and Dubai. It can take ages to arrange something. And you can jump hi or low, but to no effect. Many things are delayed or slower than mentioned. Just because the Norwegians do not feel like being pushed for a materialistic reason, it seems. When I call to find out when our new bed will be delivered. I am told, “some time next week”. When I reply that it is longer than the promised two weeks. The gentleman just says: “ Ooh sorry, yeah it will a week longer,” with such a tone as why do you make a fuzz about it. Feels like back in Dubai, only in Dubai they would never utter the word “sorry”.

We are also in the process to get the boat CE certified (a long story in itself). We finally have permission to take the boat out of the bonded warehouse for testing. We are given 2 weeks to complete the procedures. The consultant we have hired, is aware of this and actually ran me thru the long list of what has to be done in these two weeks. And then he simply says, I will come by sometime next week. He has not been here yet to inspect the boat. I called him several times, but he is not affected at all by any level of urgency in my words. We’ll see.

This Sunday, Cor should be back. Today he left China where a (snow)storm was predicted, but he left in time. Let’s hope he can land in Dubai. Today and tomorrow a huge (sand) storm is expected to disrupt normal life and all sorts of traffic. I just wait and see. The storm today in Kristiansand was not as bad as people said. Then again, we have noticed Norwegians tend to exaggerate, especially with regards to the weather. They say is has rained a lot lately, we think it is normal. They get in their snow suits and gear, while we think it is nice outside with a winter jacket on. (Imagine it is actually us coming from the land of sun.)

  • 31 Januari 2008 - 21:01

    Pama:

    een huiselijk bericht, met zelf de zorg en aandacht voor de kinderen. Hopelijk dat de storm as zondag als wij arriveren een heel stuk geluwd zal zijn. We zien er naar uit!

  • 03 Februari 2008 - 09:56

    Suzan:

    hoi Tan (en Cor als je weer thuis bent),

    Leuk om jullie weblog weer te lezen. Tijd niet gedaan omdat die op het werk geblokkeerd is en ik er thuis vaak niet aan denk. Ik bel ECHT nog, maar was deze week elke avond weg terwijl dat niet helemaal zo gepland was. Sorry! Hoop je toch snel te spreken. Suus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Kristiansand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 276900

Voorgaande reizen:

01 Juli 2012 - 01 Juli 2013

Breda

01 Januari 2008 - 01 Juli 2012

Kristiansand

03 Maart 2004 - 31 December 2007

Dubai

01 Juli 2013 - 30 November -0001

Singapore

Landen bezocht: