Pusse opp - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Pusse opp - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Pusse opp

24 Maart 2011 | Noorwegen, Kristiansand

Mijn belofte om foto's van het huis te maken los ik later in. Op dit moment zitten wij midden in de verbouwing van ons huis. De Noren noemen dit opknappen 'pusse opp'. Het is een favoriete hobby in herfst en lente. De badkamer verdelen we in twee delen zodat we een aparte wc hebben. Daarnaast vervangen we de douche en wastafel, zodat het een modernere aanblik geeft.

Het grootste gedeelte van de zolder laten we opknappen om het te gaan onderverhuren. Wij volgen hierin een Noorse gewoonte, waarbij men een gedeelte van het woonhuis belastingvrij mag verhuren om zo de kosten van de hypotheek omlaag te brengen. De zolder heeft een aparte opgang en was oorspronkelijk ook een aparte woon eenheid. Op de zolder krijgt de badkamer een nieuwe tegelvloer, verplaatsen we muren zoat het lichter wordt, installeren we een keuken, en krijgt alles een lik verf.

Pusse opp

Pusse opp means fixing things on your house to make it nicer. It is a Norwegian hobby in spring and autumn. We have are in the midst of reconstruction in the bathroom and the attic. My promise to send pictures of our house will therefore have to wait. The bathroom we will divide in two, giving us a separate toilet. We will replace the shower and wash basin to give the bathroom a more modern look.

We aim to rent out most of the attic. Here we follow another Norwegian tradition, to rent out part of the house (taxfree) as a way to lower your mortgage costs. The attic has a separate entrance and used to be a stand-alone living unit. At the attic, the bathroom gets a new floor, we removed and replaced walls, we install a kitchen and will paint it all.

• 25 Maart 2011 - 10:49

Michel:

Succes met vebouwen! Ben erg benieuwd hoe het eruit gaat zien.