Sungei Buloh Wetland Reserve - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Sungei Buloh Wetland Reserve - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Sungei Buloh Wetland Reserve

Door: Tanja

04 Augustus 2013 | Singapore, Singapore

Aan de Noord-Oost kant van Singapore is een groen gebied te vinden. In dit gebied bevinden zich vele verschillende boerderijen en ook een natuurpark. In de ochtend bezochten we de geitenboerderij en konden het melken zien. Na een kortere stop bij de kikkerboerderij, belanden we bij een grote tuin met allerlei groenten, kruiden en fruit. De meeste producten gebruiken ze meteen in hun restaurant. De bananen verkopen ze aan de supermarkten in Singapore. Het was een ontspannende wandeling en je waande je ergens anders dan in een grote stad.

We lieten ons verrassen door een heerlijke lunch met onder andere bananencurry en kokosrijst. De volgende stop was het Sungei Buloh Wetland Reserve. Het is een natuurpark dat bestaat uit het laatste stukje mangrove in Singapore. Enerzijds heeft het park een korte 'boardwalk', waarbij je op een houten pad boven de mangrove/moeras loopt. De zomer is het droge seizoen en dus konden we mooi de bodem zien en alle dieren die er leven: kikkerachtige vissen, verschillende soorten krabben, kikkers, slakken, etc. Het tweede deel van het park bestaat uit een aantal wandelpaden door de mangrove. Het pas is verhoogd en ligt een 3 meter boven het water niveau. In de rest van het jaar zal dit minder zijn door de grotere hoeveelheid regen. Dit gebied is erg populair bij trekvogels en dus wordt het druk bezocht door vogelkijkers, waarvoor een aantal vogelkijkhuisjes zijn gebouwd. Ondanks dat de trekvogels er nu niet zijn, waren er genoeg wilde dieren te zien. Het park wint het voor ons van de mooie Singapore dierentuin. Erg indrukwekkend waren de watervaranen die vrij rondliepen en in de berm zaten, van klein tot groot (paar meter lang!). Maar dat wat ons het meeste bij zal blijven is de krokodil die Floor als eerste ontdekte. Hij (of zij?) lag rustig aan de waterkant, ogen op de berm gericht tussen het water en het iets hogerliggende looppad. Het was voor Lars reden om niet verder te willen. Wij hebben hem verteld dat de krokodil hier een goed leven heeft en genoeg te eten. Het heeft dus geen reden om de paar meter het pad omhoog te klimmen. Bovendien liet het de watervaraan toch ook rustig zitten die twee meter verderop zat. Toen wilde Lars wel verder. De rest van de wandeling zagen we geen krokodillen meer. In mijn achterhoofd bleef wel het beeld hangen van krokodillen uit documentaires die ineens uit het water rennen ..., en toen bedacht ik maar dat de parkbeheerders hun vak wel zouden verstaan en dus dat het veilig was. Anders zouden ze er wel een hek tussen zetten. Na onze wandeling zij we nog even teruggelopen om een foto te nemen als bewijs. Hij lag er nog. Na het maken van de foto's zwom hij rustig weg; wat een brede lange rug!

Op de terugweg hebben we nog meer plantenbakken, aarde en kruiden gehaald voor onze balkontuin. De komkommerplanten staat al 10cm hoog en ook basilicum, dille en koriander groeien goed. Vergeet-me-nietjes hebben vandaag hun eerste blaadjes laten zien. Het wachten is op bieslook en rozemarijn. De chili plant zit vol met groene chilis en ook hebben we een tomaatplant gekocht. We zullen zien of de insecten zo hoog komen om te zorgen dat bestuiving plaatsvindt.

• 04 Augustus 2013 - 13:25

Opama:

Wat zijn jullie gezellig druk bezig. En dan een bijna echte moestuin op de 29e verdieping in Singapore. Wie had dat gedacht.

• 04 Augustus 2013 - 14:02

Maarten & Esther:

Prachtig om zo'n mooie wandeling te maken en the wildlife te ontdekken.