een maand later - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu een maand later - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

een maand later

Door: Tanja

30 Oktober 2005 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

En opeens is er een maand omgevlogen. Een maand van Ramadan, waar ik eigenlijk weinig van gemerkt hebt. Tuurlijk mag er niets gedronken en gegeten worden in het openbaar. De verhalen gaan de ronde dat de politie er geen problemen mee heeft om je tot het einde van Ramadan in de cel te zetten mcohten ze je betrappen. De winkels zijn gewoon open en zo ook de restaurants en lunchrooms in omgeving waar niet-moslim mensen komen, zoals hotels en zakencentra. Bovendien wordt het breken van het vasten, iedere avond, commercieel uitgebuit door de hotels en restaurants in Dubai.

Deze maand hebben Cor en ik ook ons level I zeil cursus afgerond. Voor mij was het zeilen nieuw. Voor Cor was het even opfrissen. Hij heeft er ook maar meteen een spoedcursusje catamaran zeilen aan vast geplakt. Het (leren) zeilen in Dubai is erg aangenaam. Enerzijds is de wind 's ochtends gematigd, dus kon je je ogen uit kijken op de bouwwerken op de eerste Palm (ok vaak was het dobberen, maar de wind neemt 's middags in kracht toe), anderzijds is het water een erg aangename temperatuur. Wel zo lekker met wegvaren en afmeren op het strand. Het kapseisen zijn we beide niet aan toegekomen.

Aankomende week zal een rustige werkweek worden. Vanwege het suikerfeest (Eid) zullen we een extra lang weekend vrij zijn. Afhankelijk van de stand van de maan begint de Eid op woensdag of donderdag, verwacht men. Het is het wachten op het verlossende woord van de Sheikh. De meeste mensen in Dubai (moslim en non-moslim, arabier, aziaat, of westerling), gebruiken dit 'onverwachte' lang weekend om een korte trip te maken. Wij zullen samen met Esther Dubai en de omgeving verkennen. Esther komt dinsdag avond aan en dit op tijd om wat van Eid mee te maken.

Lars en Floor vermaken zich prima. Morgen vieren ze Halloween op school. Zo pakken ze allerlei verschillende feestdagen mee hier in Dubai. Als brave ouders zijn wij nog even op zoek gegaan naar een verkleedkostuum. Dat valt niet mee voor twee van die hummels. Floor gaat als princesje en Lars is een bandiet met opgerolde pijpen en mouwen, maar zonder gevaarlijk zwaard. Het is zelfs zo dat half november Sinterklaas in Dubai aankomt. We zullen de Sint cd's en boeken weer eens uit de kast halen en een stukje NLse cultuur meegeven aan ze. We zullen waarschijnlijk Lars wel weer uit moeten leggen dat hij een liedje moet zingen bij het zetten van zin schoen. De indruk van Sint zijn "klopklop" op de deur zal nog niet vervaagd zijn.

Zoals de foto's laten zien spelen Lars en Floor net zo lief binnen als buiten. Boekje lezen doe je soms samen en soms niet ...... Water blijft buiten het ideale speelgoed, en gelukkig is daar genoeg van in de woestijn.

• 01 November 2005 - 11:46

Pama:

de verhaaltjes zijn natuurlijk leuk maar de foto's zijn het belangrijkste, die gaan dan ook naar de overgrootoma's die er erg blij mee zijn

• 02 November 2005 - 19:13

Remco:

Volgens mij zijn het in alle opzichten broer en zus !!