Dubai nog op zijn gat - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Dubai nog op zijn gat - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Dubai nog op zijn gat

Door: Tanja

06 Januari 2006 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

We zijn net weer aan het werk en alweer hebben we 10 dagen vakantie!! Sinds woensdag zijn alle overheden, publieke instellingen en ook de private sector voor een aantal dagen gesloten. De sjeik van Dubai, His Highness Sheikh Maktoum bin Rashid Al Maktoum, UAE Vice President and Prime Minister, and Ruler of Dubai, is overleden. Er zijn 40 dagen officiele rouw afgekondigd. De overheid en publieke sector zullen tot en met aanstaande maandag gesloten zijn. De private secot iets korter. Zij openen hun deuren op zondag.

Voor een dag wel te verstaan. Want maandag begint Eid Al Adha. Deze Eid is om het einde van de Haj (pelgrimstocht naar Mekka) te vieren. Eid duurt zelf tot en met vrijdag 13 januari.

Eindelijk dachten we weer aan de slag te kunnen na de kerst / oud & nieuw periode. Nieuwjaarsdag was een vrije dag en voor velen een reden om een lang weekend vrij te nemen. Kerst wordt officieel niet gevierd in Dubai. Maar de Westerse en Indische bedrijven geven vaak wel vrij. Bovendien werkt een groot deel van de wereld niet en voor velen zijn dat toch de klanten.

Kortom, helaas, helaas, moeten wij nog wat langer genieten van het mooi weer. Verder merken we weinig van de rouw, afgezien van de Koran muziek op alle radio zenders, vlaggen die halfstok hangen en een gematigdere viering van sociale activiteiten. Zo zijn de helft van de winkels dicht in de winkelcentra, uit respect voor de sheikh. De andere helft respecteert de leefwet van Dubai: "Als het maar geld in het laatje brengt."

Het is namelijk zo dat afgelopen woensdag wel het jaarlijkse shopping festival is begonnen. De grootste trekpleister van Dubai. Er is geen hotel kamer meer te vinden in deze maand. Alle winkels stunten met sale (ook de designer shops) en er zijn honderden activeiten in en buiten de malls.
De opening van het shopping festival is geheel geschrapt. De twee uur durende opening, met vuurwerk shows op 7 locaties en lasershows, staat ergens in een ijskast.

Het Dubai shopping festival is volgens velen het cuturele hoogtepunt van Dubai. Ooit shokeerde dit de Nederlandse ambassadeur in Dubai, toen hij dit las in zijn voorbereiding op zijn overplaatsing van Syria (bastensvol cultuur) naar Dubai. Zo vertelde hij ons op de nieuwjaarsborrel van de Nederlandse ambassade. Nu achteraf is hij het er mee eens. Het is niet zo zeer het shopping festival, maar wel dat mensen van "betekenis" dan juist naar Dubai komen. Westerse en Arabische artiesten, maar ook de mensen uit Arabische en andere hoeken die gevraagd worden om hun cultuur uit te dragen op de vele activiteiten / festiviteiten.

• 06 Januari 2006 - 12:17

Cor:

Ja en ik kan gewoon aan het werk blijven. Allereerst had ik een collega uit Noorwegen over de vloer op wo/do en vannacht vertrek ik voor ruim een week naar Noorwegen. Helaas, geen 10 dagen vrijaf voor mij dus.

• 07 Januari 2006 - 20:57

Ralph En Paula:

Jammer dat je moet werken Cor (moet toch iemand brood op de plank brengen). Geniet maar lekker van de extra dagen zus. Wij zullen iig uitkijken naar het zwaaien en de kusjes vanuit het vliegtuig!!

Liefs,
    Ralph en Paula