Jumeirah Moskee - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Jumeirah Moskee - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Jumeirah Moskee

Door: Tanja

09 November 2006 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Een moskee is nomaal niet toegankelijk voor niet-moslims. In Dubai maakt een moskee een uitzondering, de Jumeirah mosk. De ruling sheik van Dubai heeft besloten deze moskee een paar keer per week een rondleiding mag geven. Dit alles ter bevordering van het begrip voor de Islam en bevredigen van nieuwsgierigheid van vele toeristen en inwoners van Dubai.

Na 2.5 jaar in Dubai is het er eindelijk van gekomen: samen met Cor zijn ouders en een collega op weg naar de moskee. We waren niet de enige. Ruim 150 man stonden in de vochtige warmte te wachten tot het 10u was. Maar de tijd werd nuttig gebruikt. De vrouwen moesten decent gekleed zijn en een doek/sjaal bij zich hebben voor bedekken van hun haar. Sjaals werden ook beschikbaar gesteld.

Onze gids was een welbespraakte onderhoudende lokale arabier en uiteraard moslim. Eerst nam hij ons mee naar de was gelegenheid. Voor ieder gebed dien je je namelijk te wassen: je handen, drie keer, je mond wassen en spoelen, drie keer, je neus wassen (en desnoods snuiten), drie keer, alleen voor mannen je gezicht wassen inclusief je baard, drie keer, achter je oren, in je nek, buiten en binnenkant van je oren wassen, drie keer, je rechteronderarm, drie keer, je linkeronderam, drie keer, en tenslotte je voeten wassen, drie keer.

He he, we mochten de moskee in. Eerst wel even op de trap je schoenen uit doen en je doek om je hoofd. PPffff, we moesten wel even doorzetten om ons binnen te wagen: wat een stank van al die schoenen en ongewassen voeten .....

Binnen kregen we een duidelijke uitleg over de procedure, hoe vaak men bidt, de scheiding van mannen en vrouwen en de reden erachter, de taak van de imam, de oproep tot gebed, de 5 pilaren van het geloof, waarom men richting Mekka bidt (de plaats waar Adam en Eva destijds gebeden hebben), het bedekken met jurk en doek van zowel mannen en vrouwen, en zelfs even over de jihad. Ik vond het vooral fascinered om te horen hoe onze gids heel diplomatiek (lees ontwijkend) antwoord gaf op sommige lastige en controversele vragen.

Na ruim een uur, waren we een ervaring rijker en weten we beter wat zich binnen de muren van een moskee afspeelt.

Zoals beloofd hieronder nog wat foto’s van Halloween en het bezoek van opa en oma Oldenziel.