Satwa - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Satwa - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Satwa

Door: Tanja

Blijf op de hoogte en volg

27 April 2007 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Het is toch algemeen bekend dat 2”pi”R de omtrek van de cirkel geeft?. Of leven alleen beta’s met deze kennis in hun hoofd. Anders gezegd, als je de straal (R) of diameter van een cirkel weet, dan kun je makkelijk de omtrek van die cirkel berekenen als je weet dat “pi” ongeveer 3.14 is. Waar je het voor nodig hebt? Nou ja, bij wiskunde en natuurkunde en tijdens je studie. En als je iets in elkaar klust. Of, wanneer je met handen en voeten een kleermaker duidelijk moet maken hoe een ronde tent na te maken.

Laatst hadden we een leuke ronde meisjes tent gezien (zie foto). Door de lage dollar en hoge pond is de tent onterecht prijzig in de Britse winkelketen hier in Dubai. Dus heb ik na 3 jaar de stoute schoenen aangetrokken en ben ik naar Satwa gereden; een wijk vol met kleermakers, lijstenmakers, timmerlui etc. Heel Dubai doet hier goed zaken en laat vooral veel kleding op maat (na) maken. Wij zelf zien altijd op tegen pashokje taferelen in typisch aziatische winkeltjes met grote taalbarrieres. Bovendien zijn wij nog steeds uiterst tevreden met het aanbod in de winkelcentra.

Taal barrieres zijn er zeker. In het eerste zeer aanbevolen naaiatelier werd ik bij het tonen van het plaatje resoluut weggestuurd: “Ga maar naar de gordijnenman”. Het was in de winkel nou ja kamer, trouwens een drukte van belang, veel al Westerse lui geholpen door Indiers / Pakistani. Even rustig stof uitzoeken, passen, meten, model doorspreken was er niet bij. Mensen liepen wel blij de deur uit.

Op goed geluk de volgende ditmaal grote stoffenzaak binnen gelopen. “Ja hoor onze kleermaker doet dat wel, ” krijg ik te horen. Op mijn verzoek hebben ze hem toch even opgehaald uit zijn winkel 200m verderop. Een scharminkelig onzekere Indier van begin 20 blijkt mijn kleermaker. Hij is verbaasd over de tent, maar denkt het te kunnen. Ik twijfel nog wel, want ik moet hem uitleggen hoe het in elkaar steekt en wat de afmeting zijn. Hij komt zelf niet me veel ideeen. Alhoewel dat typisch aziatisch is: ze zeggen “ja”, en doen het achteraf wel op hun manier, met onbekend resultaat.

Na discusseren met stoffenman en kleermaker zijn we het er over eens, elke meting voor de tent valt of staat met de grootte van de ring bovenin. Hoe groot of ik die wil. Nou, zo groot, ongeveer twee kindergatjes breed. Op mijn aandringen meten ze de afstand tussen mijn handen: 70cm. Nu de omtrek, want dat bepaalt de hoeveelheid stof.

Ik bereken snel in mijn hoofd de omtrek: ongeveer 2.20m. De kleermaker pakt zijn meetlint erbij en legt het zo goed als kwaad in een cirkel. Zijn meetlint is 1.5m lang. Na wat schuiven is hij tevreden en vraagt mij of de cirkel dus zo groot moet worden. Het zweet breekt me uit. Zal ik toch maar weggaan? Wordt dit wat? Ik bereken snel en leg uit dat zijn diameter nog geen 50cm is. Duidelijk kleiner dan de afstand tussen mijn handen. Ik sta erop dat ze het na meten met de meetstok van de stoffenverkoper. Inderdaad de diameter van het meetlint is slechts 47cm. De stoffenman raakt gefascineerd; hoe kon ik dat zo goed weten?. De kleermaker is eerder geirriteerd: wat is het dan, waar moet ik mee werken? Ik leg hen uit dat er een verband is tussen de diameter en de omtrek, namelijk het getal pi (3.14). De stoffenman is zo blij als een kind en schrijft het op. Ik verwacht dat hij het later aan zijn waarschijnlijk ongelovige collega’s gaat vertellen.

Voordat de stoffenman de stoffen afmeet, maak ik een schets met alle maten, zodat ik genoeg stof mee krijg. Blijkt dat de roze stof bijna op is. Op zoek naar andere. Blijkt dat ze van deze bijna genoeg hebben, dan maar verhoudingen iets veranderen en weer aan de slag met herberekenen, want de top wordt langer en de onderkant korter. Met de stoffen in de tas, loop ik eerst nog even bij de buurwinkel binnen. Zij verkopen versiersels voor op de buitenkant van de tent. Fascinered wat ze zoal verkopen, maar weinig van mijn gading. Daarna lever ik de stof en tekening af bij de kleermaker. Zijn winkel is een hok van 3 bij 5m vol met kleding en tassen vol stoffen. Vol goede moed leg ik hem nogmaals uit hoe het zit, hoe de stoffen zijn geknipt en dat de maten zijn veranderd. “Ja ja” is het antwoord. Het lijkt op Ja ja, ik snap het wel, of Ja, ja, het komt wel in orde, terwijl ik naast het sta. Nu achteraf, lijkt het meer op “Ja ja, we gaan over 5min dicht en ik moet nog 3 broeken in elkaar zetten”.

Aanstaande woensdag is het klaar. Ik ben benieuwd. Niemand ging op mijn vraag in, hoe het met de ring / hoepel zat. Leveren zij die, of moet ik nogmaals op zoektocht? Mogelijk door de taalbarriere. Ach, en anders gooien we de tent over een tafel heen en doet het ook dienst. We zijn in ieder geval weer een ervaring rijker.

  • 27 April 2007 - 19:34

    Paula:

    Mijn complimenten voor de schminkende Papa! En ook reuze benieuwd naar de tent, hopelijk wordt je beloond voor de hele onderneming.

    Paula

  • 30 April 2007 - 11:12

    Odi:

    Natuurlijk, pi, wie weet dat nou niet. Kan je heel makkelijk de diameter.. omtrek.... eh, wat was het nou ook al weer. Nee, tanja, we hebben het allemaal wel gehad met wiskunde, maar niet iedereen weet nog hoe dat ook weer werkte. Alleen goede beta's weten dat nog. Maar een beetje kleermaker moet toch zo zo'n tent in elkaar kunnen zetten. Lijkt mij tenminste wel. Misschien wel geen beta, maar een beetje vakman verstaat zijn vak volgens mij. Ik hoop dat het resultaat straks wel mooi is, want die tent is fantastisch.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Dubai

Recente Reisverslagen:

30 December 2007

Met je neus in de boter

15 December 2007

Winter in Nederland

08 December 2007

Bye Bye verjaardag

02 December 2007

Sinterklaas weer naar NL

16 November 2007

Omweg van Sint
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 779
Totaal aantal bezoekers 276389

Voorgaande reizen:

01 Juli 2012 - 01 Juli 2013

Breda

01 Januari 2008 - 01 Juli 2012

Kristiansand

03 Maart 2004 - 31 December 2007

Dubai

01 Juli 2013 - 30 November -0001

Singapore

Landen bezocht: