Do as the Norwegians do - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Do as the Norwegians do - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Do as the Norwegians do

18 Januari 2008 | Noorwegen, Kristiansand

(English below)

Het is een raar idee, dat we ons al zo volkomen thuis voelen in Kristiansand. Alles loopt gesmeerd, het huis bevalt erg goed, en het is heerlijk om van het buitenleven te genieten. We zitten hier nog maar 2 weken, maar het voelt als veel langer. Tuurlijk ontdekken we nog steeds nieuwe dingen en zijn we nog wel een verbaasd over hoe anders het hier is. De boventoon is echter dat het goed voelt. En soms voelen we ons al een echte Noor:

- Zo doen we geen zout in de afwasmachine. Het water is tenslotte niet kalkrijk.
- Zo staan we op zaterdag met de rest van Kristiansand in de file op de industrieterrein om plek te vinden, of van ene winkel naar doe het zelf zaak, naar meubelzaak te komen.
- Zo hebben we al een jaarkaart voor de plaatselijke dierentuin/pretpark aangeschaft.
- Zo hebben we een keuze aan buitenkleding: winterjas, regenjas en regen broek, sneeuwpak, gewone schoenen, regenlaarsen, en winterlaarsen.
- Zo dragen we binnen geen schoenen. Dit is lekker gezellig, hygienischer en scheelt bovendien veel vuil (lees schoonmaken).
- Zo beschikken we over een apparaat om schoenen/laarsen droog te blazen, zeg maar een schoenenfohn voor 2 paar schoenen tegelijk.
- Zo hebben we elke dag de openhaard aan om behaaglijk warm te maken in de woonkamer.
- Zo kijken we er niet van op het een favoriet weekenduitje is om naar de IKEA in Stavanger te gaan (4 uur rijden). Er is namelijk wel een groot aanbod, maar niet veel keus aan meubels.
- Zo ben ik al heel creatief om veel verschillende gerechten te maken met de groentes broccoli, wortel, ui en paprika.
- Zo eten we geregeld tot vaak lekker vis. We hebben ook de verse viswinkel op het eiland al ontdekt. WIj kijken eropuit, aan de overzijde van de baai. Het is echter een stuk omrijden met de auto. We hebben alleen nog niet helemaal begrepen wanneer hij nu open is…
- Zo gaan we buiten wandelen in de (stromende) regen alsof het ons niets doet. En dat doet het ook niet met de juiste kleding. There is no such thing as bad weather, only bad clothing. Dit vertelde een vriendin mij nadat ze in Noorwegen had gewoond.
- Zo gaan de kinderen op school elke dag een paar uur naar buiten ongeacht het weer.

Eerder deze week werden we getrakteerd op mooie zonsopgangen. De foto laat het uitzicht zien vanuit de keuken. We kijken over zee met in de verte de boot naar Denemarken, net rechts van de vuurtoren.

Do as the Norwegians do

It still surprises us a little bit how fast we have settled in. We really enjoy our new life in Norway. It feels like a long period, while it only has been 2 weeks since we came here. The house is great, every goes smoothly , and the outdoor life is wonderful. We still discover new things and are sometimes amazed at the differences compared to Dubai. What is most important is that it feels good, and start to become a Norwegian:

- We do not put any salt in our dishwasher, as the groundwater is not chalky. (They do not sell it in stores)
- We join the rest of the town in a traffic jam on the local industrial zone to get from one store to the DYI store to the furniture shop.
- We already got ourselves a year pass to the Kristiansand zoo.
- We got a wealth of outdoor cloths: regular winter coat, rain jacket, rain trousers, snow suit, rain booth, regular winter shoes, snowboots etc.
- We do not wear our shoes inside the house. It is nice and cosy, it more hygienic and saves a lot of dirt (indeed cleaning)
- We have our own device to dry our wet booths and shoes. The shoe blowedryer can dry four shoes at a time.
- We lit our fireplace everyday to have a warm living room.
- I can create a wide variety of dishes with broccoli, onions, carrots and bellpeppers.
- We eat fish regularly, or actually very often. We have our own fish shop on the island, where they sell the catch of the day.
- We walk outside in the (heavy) rain as it we do not care. And actually with the right gear, it does not matter. There is not such things as bad weather, only bad clothing. A friend told me after having lived in Norway for some time.
- The kids play a few hours at school outside, no matter what the weather is like.
- We understand that the favorite weekend trip for Kristiansand people is to go to IKEA in Stavanger, a four hour drive up and the same road back. While shopping you will actually meet your neighbors doing the same. The amount of furniture shops here is fine, your choice is rather limited.

Earlier this week, we were treated with beautiful sun rises. The photo shows the view from our window over the sea. In the distance you see the boat leaving for Norway, just right of the lighthouse.

• 18 Januari 2008 - 22:53

Paul & Karin:

Heerlijk hoe jullie zo makkelijk al weer een nieuw thuis hebben gevonden. Fijn dat de kinderen het ook zo naar de zin hebben en dat je juist daardoor hetzelf ook makkelijker hebt, toch?

We wensen jullie veel plezier met veel sneeuw en nog meer van die super mooie zonsop- en ondergangen!

Liefs,

P&K en Olivier en Julius

• 19 Januari 2008 - 10:20

Paula:

Sounds like home sweet home.... fijn!

• 21 Januari 2008 - 09:29

Odi:

Dat wordt dus een bootje om de baai over te steken om vis te halen. Leuk dat jullie je zo lekker snel thuis voelen.

• 22 Januari 2008 - 14:03

Erica:

Echte wereldburgers! Overal zo aangepast, maar de verhalen klinken goed. Al lees ik dat je het vermaak even verder weg moet halen dan in Dubai of NL, maar wellicht wel zo lekker om jezelf weer te leren vermaken!