Zomer in Noorwegen - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Zomer in Noorwegen - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Zomer in Noorwegen

05 Juni 2008 | Noorwegen, Kristiansand

(English further down)

Na tien dagen Nederland zijn wij terug in Kristiansand. Tijdens onze afwezigheid was het hier schitterend weer en dat is het nog steeds met nog meer goed weer in het vooruitzicht. We vieren hier met zijn allen zomer. De kinderen zijn de hele dagn buiten op school en 's middags en 's avonds doen wij daar aan mee. De klusjes in huis blijven liggen, wie weet komt het van stofzuigen van het weekend.

De klusjes buiten zijn allemaal gedaan. Grasmaaien, moestuin sproeien, alhoewel niet teveel want zoveel water is er niet of het eiland. De druk is erg laag 's avonds. Vandaar ook dat men bezig is met watertoren neerzetten. Op vele plekken is het gras droog, dor en ziet geel. Boeren vertellen al dat veel gewassen kaport zijn. En er gaan al verhalen dat de elektriciteit rekening flink omhoog zal gaan in najaar/winter, omdat er minder water in de reservoirs zal zitten vanwaaruit de witte stroom wordt opgewekt.

Vooralsnog gaat het de Noren om het mooie weer. En er vooral veel van genieten, want het zou zo maar eens over kunnen zijn. Vorige voorzomer werd gevolgd door een uiterst verregende zomer. Wij doen er vrolijk aan mee. Afgelopen weekend zijn we met de boot het water op geweest, van eiland naar eiland varen. Ja, inderdaad, de boot is eindelijk in het water. Het heeft wat tijd, geduld en geld gekost, maar het genot is er. Cor klust nu verder om van het weekend nog meer te genieten.

After ten days in the Netherlands, we are bak in Norway. During our absence the weather was perfect here, and it still is with great forecasts. Everybody here is celebrating summer. The kids are outside all day at school and we join them in afternoon and evenings. All the chores in the house are forgotten; perhaps I get to vacuum clean in the weekend.

Summer in Norway

The chores outside are all done from mowing the lawn to spraying the vegetable garden. The spraying is limited as most of the water seems gone. The water pressure on the island is very low in the evening. It explains building of a water tower. All over town, grass is starting to dry and get a yellowy shade. Farmers tell about their crops being damaged. And I already heard some stories about the energy prices going up in Norway later this year, as the reservoirs are not as full, from which the generate the electricity.

At the moment the Norwegians cannot be bothered. It is summer and better to be enjoyed. You never know when it ends. Last year a beautiful spring was followed by a very rainy summer. We celebrate with them. Last weekend we went with the boat from island to island. Yes, indeed, the boat is finally in the water. It took some time, patience and money, but now we benefit from it. Cor is now working on the boat so we can enjoy it even more this weekend.

• 05 Juni 2008 - 19:26

Ppama:

dan maar een pompje aanleggen in de baai beneden

• 06 Juni 2008 - 08:13

Michel:

Dus daar is het mooie weer gebleven!
    Geniet er maar van terwijl we hier weer langzaamaan weer een winterkleur beginnen te krijgen ;-)