Zó hoort zeilen te zijn - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Zó hoort zeilen te zijn - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Zó hoort zeilen te zijn

08 Juni 2008 | Noorwegen, Kristiansand

(English further down)

“Zó hoort zeilen te zijn,” verzucht Cor terwijl hij gisteravond met glas wijn naast de boot op de pier zat; heerlijk in alle rust terwijl de wind door je haren waait, de golven kabbelen en de vogels af en to het water in duiken op zoek naar eten. Dat er geen zeil aan te pas kwam, maar op de moter naar het bewuste eilandje zijn gevaren, dat was Cor even vergeten.

We zaten trouwens hemelsbreed nog geen 2 mijl van ons huis. Meer heb je niet nodig voor een vakantie gevoel. Wat een leven; strakblauwe lucht en de zon die na elven ondergaat. Lars en Floor vonden het slapen in de boot ook spannend en hebben tot half tien liggen keten. De zon was maar een paar uur onder, toch lukte het prima om goed te slapen tijdens onze eerste nacht op de boat.

De Noren kijken wel wat vreemd naar onze moter; hij is vrij zwaar voor een zeilboot, en zeker voor onze kleine boot. Ze accepteren argwanend dat het een combinatie moter/zeil boot is. Over motorboten gesproken, het viel me op dat de Noren graag en trots hun grote moterboten laten zien en horen. Snel vliegen ze ons voorbij, klappen op de golven. Ik vroeg Cor hoe dit te rijmen was met de noorse leefregel ‘iedereen is gewoon en jij bent dus niet speciaal’. Hij wist mij te vertellen dat boten daarop een uitzondering zijn. Ze schijnen ook last de hebben van de “2 voet” ziekte. Ieder jaar, en anders zeer geregeld, verkopen ze hun oude boot en kopen een nieuwe: 2 voet langer.

“Thís is how sailing is supposed to be”

“Thís is how sailing is supposed to be, ” claims Cor while drinking a bottle of wine next to the boat on the pier: very relaxed, wind blowing thru your hair, waves slowly passing under you and birds diving now and then for fish. The fact, that no sails were used to get to the island, but the engine instead, was not important at all.

The direct distance to our house was not even 2 miles. I guess, we did not need more to have a holiday feeling. What a life; clear blue skies, and the sun setting well after 11. Lars and Floor also enjoyed it a lot. They were quite excited and had hours of fun while trying to fall asleep. We all had a good night sleep (the first one) on the boat, even thought the sun was gone only for a few hours.

The Norwegians are quite surprised when they see our engine. It is quite strong for a sailboat, especially our small one. They remain suspicious when we explain it is a combination, motor/sail boat. Speaking of motor boats, it surprised me that the Norwegians like to show off their motorboats. Fast and with a lot of noise they passed us by dozens. I asked Cor how this fits with the Norwegian rule: “everyone is normal, and you are therefore not special.” Boats seem to be the exception. In addition they also seem to have the 2 feet disease. Every year, or very often at least, the sell they old boat for a new one: 2 feet longer.

• 08 Juni 2008 - 18:32

Paula:

Aangezien jullie zo goed inburgeren daar ben ik benieuwd wat er over een jaar bij jullie ligt ;-)