Schatzoeken / Treasure Hunt - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Schatzoeken / Treasure Hunt - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Schatzoeken / Treasure Hunt

22 Juni 2008 | Noorwegen, Kristiansand

Zon is heerlijk. Lopen in de wind en regen over rotsen en door bossen is ook heerlijk. Met zijn vieren lopen we over klein paadjes, door kleine baaitjes, en uiteindelijk pal aan zee over rotsen. Wij lijken de enige te zijn in dit verlate woeste landschap. De regen tikt gezellig op onze capuchons en kan ons niet deren in onze regenpakken. Lunch en water hebben we in de rugzak.

Wij zijn op zoek naar een schat. Lars en Floor vinden het geweldig. Ze hebben speciaal hun zeerover petten opgezet; onder hun capuchons. Wat de schat is weten we niet, wel waar hij ongeveer ligt. “Geocatching” is een populaire bezigheid overal op de wereld. Op internet kun je vinden op welke coordinaten een schat vestopt is (door mensen), indien nodig staan er aanwijzingen bij. Anderen kunnen dan deze zoeken met behulp van hun GPS navigatie apparaatje. Als je de schat gevonden hebt, kun jij deze meenemen en iets anders achterlaten als schat, of de schat weer terug stoppen. Je kunt ook je eigen schatplek creeren en op internet vermelden.

Wij besloten om de dichtsbijzijnde schat te vinden: hemelsbreed 1.5km van ons huis. Na wat doodlopende wegen uitproberen, kwamen we op een pad dat ons tot bijna aan de schatlocatie bracht. Op het eind was het echt klimmen en klauteren. Lars en Floor genieten en vinden hun eigen pad omhoog of naar beneden op hun kaplaarsen. De schat bleek op een rotsschiereilandje te liggen. De wind en regen sloegen ons om de oren. Het was even zoeken, maar toen had Cor de schat gevonden onder een rots: een gouden munt! Van plastic natuurlijk, het gaat om symbolische schatten. Wij hebben onze schat achtergelaten: ........................ (tja dat vertellen we niet, want wie weet zijn jullie de volgende die deze schat zoeken).

Nu lekker binnen, openhaard aan voor gezelligheid en lekker pot thee terwijl de regen gezellig tegen de ramen tikt. Morgen is het de langste dag van het jaar. Dit wordt groots gevierd met veel vuren. Vooral rondom ons eiland schijnt het druk te worden met duizenden bootjes. Wij hebben gister inderdaad al op twee onbewoonde eilanden gezien dat stapels hout werden gebouwd. Nu maar hopen dat het droog is morgen zodat we ook het water op kunnen tot ’s avonds laat.

Treasure Hunt

Sunshince is nice. Walking in the rain and wind over rocks and in forests is also lovely. With the four of us we walk upon small paths, tiny bays, and in the end right at the coast upon rocks. We seem to be the only ones in this deserted rough landscape. The rain ticks cozy on our hats. The rain cannot bother us in our rain suits. Lunch and water is in our backpack.

We are looking for a treasure. Lars and Floor love it and put on their pirate hats on. We do not know what the treasure is, but know its location. Geocatching is a popular hobby for many all over the world. On the internet you can find many locations where treasures are hidden, with our without additional hints. You can find such a treasure using your GPS navigation device. Once you have found it, you either replace it with another treasure, or put the same one back. In the same way you can also create your own treasure spot and post it on the net.

We decided to hunt the closest treasure to our house: only a 1.5 distance. After trying a few (dead-end) roads, we get on the small path that brings us close to the treasure location. The last bit is climbing the rocks. Lars en Floor enjoy it and climb up and down on their rubber booths. The treasure appears to be hidden at a rock peninsula. Wind and rain beat us so close to the sea. After some looking around Cor found the treasure under a rock: a golden coin! Of plastic of course; it is about symbolic treasures. We took it and left our own treasure: ………….. (we will not disclose it, as you might be the next one looking for it).

Now we are inside, have the fireplace burning for a cozy atmosphere and enjoy a nice cup of tea. The wind is ticking against the windows. Tomorrow is the longest day of the year. It is celebrated big time here with a lot of bonfires. Especially around our island it will be busy, with 1000s of boats. We indeed saw piles of wood being built on two uninhabited islands close by. Let’s hope it will be dry so we can go on the water as well till late in the evening.

• 22 Juni 2008 - 15:31

Pama:

als we dit zo lezen hebben jullie veel gemist! wat een globetrotters, leuk hoor metname voor de kinderen