Bijna grote school - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Bijna grote school - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Bijna grote school

17 Augustus 2008 | Noorwegen, Kristiansand

Dit weekend was het na een regenachtige periode weer schitterend weer. We waren even bang dat de herfst zich al had aangekondigd. Gisterochtend zijn we lekker in en om het huis bezig geweest, gistermiddag naar het strand om de hoek. Het is een populair stukje. Populair in Noorse begrippen houdt in dat er zo’n 5 a 7 families zijn. Het was in ieder geval erg gezellig en relaxed. Cor vond bij zijn tweede poging ook een goede visplek en wist twee grote makerelen te vangen: ons avondeten.

Vanmiddag zijn we schat gaan zoeken. Bij de eerste schat raakten we enigszins verdwaald. Dankzij de GPS kwamen we uiteindelijk toch bij het pad en schat uit. Het was echter wel wat klim en klauter werk tussen struiken en rotsen. De eerste schat smaakte naar meer, dus op naar de tweede, aan de andere kant van de rivier. Ook hier was het op een gegeven moment even zoeken, toen het pad ophield. Uiteindelijk toch gelukt. Het waren twee leuke wandelingen door de bossen. Lars en Floor liggen nu dan ook vermoeid in bed. Eerder op de ochtend hadden ze ook al 9 holes gelopen op de golfbaan.

Lars is snel gaan slapen. Alleen het jeuken van een muggenbult hield hem uit zijn slaap, niet het feit dat hij morgen naar de grote school gaat. Eerder deze week vertelde hij de school niet leuk vond, want er zaten alleen maar meisjes in zijn klas. Dat was inderdaad zo tijdens de opendag. Ik hem hem verteld dat er nu ook jongetjes in zijn klas zullen zitten. Vanavond antwoorde hij op de vraag of hij er zin in had “nee, want ze spreken de hele dag engels”. Wellicht is er een stukje angst dat hij af en toe een nederlands word gebruikt en dat ze hem niet begrijpen. Dat zal wel meevallen, hij redt zich prima in engels. Hij is wat weg gezakt, maar de woorden zullen snel weer boven komen drijven. Wij zijn benieuwd hoe hij het zal vinden, en ook hoe het er aan toe zal gaan op een internationale school in Noorwegen.

Big school tomorrow

This weekend it was again beautiful weather after a rainy period. We had been afraid that the fall had come early. Yesterday we enjoyed ourselves around the house and went to the beach around the corner. It is a popular spot, although popular in Norway means 5-7 families max. It was a very nice and enjoyable afternoon. Cor found himself a nice place to fish, already at his second try. He brought back two large mackerel: our dinner.

This afternoon we went treasure hunting. While hunting for the first treasure we got lost a bit. We came back to right track and treasure thanks to GPS, although after some heavy rock climbing and bush hugging. After the first treasure, we wanted more, so we went and hunted down the second one on the other side of the river. Here, we also had to search for some time after the path stopped. We enjoyed two nice walks in the woods. Lars and Floor are now in bed, quite tired. Earlier on the day, they had walked 9 holes on the golf course with us.

Lars went to bed rather quickly. It was an itching mosquito bit that bothered him for a while, not the fact that he will go to the big school tomorrow. Earlier this week he explained that he does not like it, as there will be only girls in his class. This was the case during the open day. I told him I have been told that there will be boys as well. Today, we asked him if he liked going. The answers was “No, because they speak English all day.” I guess he might be a bit afraid he will speak a few words of Dutch that they will not understand. We think he will be fine, as he manages fine in English. Some words might have sunken a bit deeper, but they will surface quickly again. We are curious to see how he will like it, and also what an international school in Norway will be like.

• 18 Augustus 2008 - 06:24

Esther:

Heerlijk van dat mooie weer om op zoek te gaan naar de schat. Leuk om de verhalen te lezen. Krijg weer echt zo'n vakantiegevoel.xxxx