De zomer in huis - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu De zomer in huis - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

De zomer in huis

Door: Tanja Oldenziel

06 Juli 2004 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

De zomer is nu echt begonnen in Dubai. Zelf vinden we het nog meevallen en gaan nog vaak naar het zwembad, dat door de doorsnee expat te warm wordt gevonden. Het vertier moet nu echt binnen gezocht worden. Omdat je hier de rest van het jaar buiten kunt zijn, valt het de expat zwaar om de zomermaanden in huis te moeten zijn. De winkeliers en horeca spelen hier handig op in door de Dubai Summer Surprises (DSS) te sponsoren. Vanaf half juni tot eind augustus zijn er in alle winkelcentra speciale attracties neergezet en wordt entretainment verzocht voornamelijk voor de kids. De ouders komen vanzelf mee is de gedachte. Het eerste thema dit jaar is ijs, zijnde van kou, sneeuw, en ijspret. Zo kun je ijssculpturen maken, schaatsen, sleeen, etc. De aankleding is verzorgd met piepschuim figuren, kastelen, doolhoven etc. Andere themas volgen later deze zomer met als laatste de Back-2-School Surprises. Uiteraard is in sommige winkelcentra uitverkoop, terwijl je in andere centra grote prijzen kunt winnen met krasloten, raffles (lotterij met je kassabon), of andere promoties. De restaurants hebben aanbieding met eat-as-much-as-you-can buffets of 50% korting op je volgende diner.

Deze hele zomerse uitspatting is niet alleen om de expats te vermaken (en geld afhandig te maken), maar vooral ook voorzien op de bewoners van de andere golfstaten. De overheid heeft de DSS geintroduceerd in 1998 om Dubai te promoten als een familie vakantie besetmming. Waar de westerse toeristen in de zomer wegblijven vanwege de hitte, zijn de bewoners uit buurlanden gewend aan de hitte en komen graag naar Dubai voor vertier, nog extra gestimuleerd door de goede deals in hotels en winkels.

Nu dat ik meer tijd (en zin) heb om mij op sociaal vlak bezig te houden, blijkt dat het de normaalste zaak is om af te spreken in een van de play-areas. De doorgewinterde Dubai-bewoonster weet precies waar welke play-area zit en wat er zo leuk is en voor welke leeftijd het het meest geschikt is. Een play-area is het best te omschrijven als een indoor speeltuin met kermisattracties. Voor de allerkleinsten (tot 1.5 jaar) is er de softplay area voorzien van veel kussen en vaak een ballenbak. Daarna komt het klim en klautergedeelte, en de knutselhoeken en workshops voor de verschillende leeftijdsgroepen, zeg maar van 2 tot 6 jaar. De oudere kids mogen zich vermaken met behendigheids en computer spelletjes. Per attractie betaal een paar Dirham (de munteenhied van Dubai). Een Dirham is ongeveer 0.25 eurocent. Elke play-area is anders ingericht en dus niet altijd geschikt voor iedere leeftijdsctaregorie of type kind. In de grotere play-areas kun je je kind ook een paar uur achter laten onder hoede van een goede oppas. Zo kun je ongestoord winkelen. De play-areas zijn dus puur bedoeld om klanten te lokken. In Dubai weet men allang dat dat het beste gaat via de kids. Uiteraard wordt ook vaak ingespeeld op het gemoed van de vader door grote stoere of snelle auto's te verloten.

Morgenochtend staat een tripje op het programma naar de Dome, naar het schijnt een nieuwe play-area in een van de winkelcentra aan de Beachroad. Ik heb daar afgesproken met een Australische vriendin en haar twee kids. Ze nodigt een van haar Britse vriendinnen uit, die weer een Nederlandse vriendin zal meenemen. Woensdag middag komt de peuter/kleutergroep van de Nederlandse vereniging in Dubai altijd bijeen. Ik wist al wel van het bestaan af, maar heb nog niet de tijd genomen om er een keer naar toe te gaan. Iedere keer komen ze op een andere plek bijeen, nu zomers uiteraard binnen. Morgen middag heb ik samen met Tanja (een vriendin uit Nederland, die om de hoek woont) afgesproken. We slaan twee vliegen in een klap door naar deze peutergroep te gaan. Als ik me goed herinner is het in een play-area in een winkelcentrum vlak naast degene waar we 's ochtends heen gaan. Ik zie het wel. Ik heb nog veel te leren op het gebied van zomerse entertainment.

Jullie begrijpen dat Lars en ik ons wel vermaken. Floor blijft steeds thuis, zodat ze niet de warmte in hoeft. Thuis wordt ze verwend door Lulu. Floor groeit erg snel. Ze lacht veel en vindt haar hand erg interessant, alsmede de gezichtjes in haar wipstoel. Steeds kijkt en hapt ze ernaar. Af en toe volgt ze met haar ogen bewegingen en draait daarbij haar hoofd van links naar rechts of andersom. Kortom het is een lieve meid. Dat vindt Lars ook, want hij geeft haar steeds kusjes.

PS Wij hebben de winkel voor houten meubels gevonden. De bescrhijving zoals beschreven in de vorige email was voldoende. Van de week wordt de kast bezorgd, zodat we de losse troep bij de voordeur erin kwijt kunnen. Deze losse troep bestaat o.a. uit zwemspullen, petten, schoene, een luiertas, en de maxicosi.

• 07 Juli 2004 - 18:47

Pa En Ma O.:

We lazen je informatie met veel genoegen, Tanja en zijn erg blij dat je je ondanks de hitte zo goed vermaakt.