Nieuwe foto's bericht "Sinterklaas" - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Nieuwe foto's bericht "Sinterklaas" - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Nieuwe foto's bericht "Sinterklaas"

Door: Tanja Oldenziel

01 December 2004 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

De rust is weder gekeerd na een week bezoek van mijn ouders. Voor Lars en Floor was het een feest om opa en oma over de vloer te hebben. Mijn ouders hebben een goed beeld van Dubai gekregen. Mijn moeder was in mei al wel geweest, maar toen lag de nadruk meer op de komst van Floor dan op het verkennen van Dubai. Volgens mijn vader brengen de verhalen niet goed over hoe Dubai is. Ik ga jullie daarom ook niet vermoeien met een verslag over alle uitstapjes, maar hou het bij wat indrukken. Voor ons was het in ieder geval een mooie gelegenheid om ons op het steeds-uitgestelde toeristische pad te begeven.

Elke dag namen mijn ouders een krant mee uit het hotel. In Dubai worden Arabsiche en Engelse kranten gedrukt. 's Middags tijdens het slaapje van de kids werd de krant gelezen. Wat opviel is dat er elke dag wel een nieuw project werd aangekondigd, van parkeergarages in het centrum tot een nieuw industrie terrein of een terrein waar 1000 lesauto's tegelijk kunnen rijden. Zo zagen mijn ouders met eigen ogen hoe snel Dubai groeit. Op 24 november startte de verkoop van het derde Palm eiland: The Last of a legend. Elke dag stond in dezelfde krant een paginagrote advertentie van deze Palm. Het bezoekerscentrum van de aannemer was erg druk die dag. Op de deuren van de verschillende kantoren hingen A4-tjes om aan te geven waar je moest zijn voor de verkoop van 1-kamer, 2/3-kamer appartmenten, villas etc. Niet dat je er zo naar binnen mocht lopen, nee je moest eerst een nummertje trekken en je beurt afwachten op het elektronische bord.

's Avonds zijn we vaak de stad in geweest. Zo hebben we een decandente sigaarloune bezocht op de 10e verdieping van de een-na-hoogste toren van Dubai. De humidor was een glazen inloopkast zo groot als een ruime slaapkamer. Het mooie van deze lounge was dat de achterwand gevormd wordt door de liftkokers en het plafond op de 40e verdieping te vinden is. De rest van de wanden zijn van glas, dus het uitzicht is erg indrukwekkend. Op een andere avond hebben we de goldsouk (goudmarkt) bezocht. Het is niet voor te stellen hoeveel goud daar bijeen ligt. Als ik zeg dat daar meer dan 100 juweliers te vinden zijn, dan ben ik wellicht nog aan de zuinige kant. Het goud schittert je tegemoet in al zijn uitbundigheid. Dit staat in schril contrats met de naastgelegen dhow wharf. Een dhow is een houten boot, die voornamelijk gebruikt wordt om spullen te verveoern van en naar India. Op iedere dhow leven 10-15 man, vaak op het dek of op de kajuit. De meeste lading wordt met de hand geladen, vanaf de kade op de boten, die 5 of 6 dik liggen, dus vaak van boot op boot. Op de kade staan voornamelijk dozen om te worden verscheept, maar soms zie je ook oude ziekenhuisbedden, couveuses en matrassen.

Sinterklaas kwam vorige week ook langs. Hij klopte hard op de deur en was toen weer weg. Lars schrok zich een hoedje. Nu nog, weet hij precies te vertellen dat Sinterklaas langs kwam. "Klop klop klop," zegt hij terwijl hij met zijn handen ineen slaat. Sinterklaas was heel snel weer weg, dat vond Lars wel raar. Bij het zien van de kadootjes was hij dat echter al weer vergeten. De kadootjes hebben we buiten uitgepakt, met speculaas uit Nederland. Lars was al snel helemaal weg van zijn pannetjes in zijn keukentje. Toen Lars zijn speelgoedkinderwagen kreeg was hij niet meer geinteresseerd in de andere kadootjes. Het wagentje moet nu overal mee naar toe en wordt netjes naast zijn blokkenkar, fiets, en traktor geparkeerd. Het Sinterklaas feest ging aan Floor voorbij, maar ze geniet nu wel va haar nieuwe boekjes, waar je lekker op kunt knabellen.

• 01 December 2004 - 09:56

Tanja Vg:

Wat een lekker ding in dat bad zeg! Moet die stoere kerel nou echt door het leven achter een poppenwagen? Ja? Goed zo! Ik ga het onmiddellijk aan Peter laten lezen, ook van dat keukentje, want hoe leuk Mats dat soort dingen ook vindt, zijn vader is fervent tegenstander van dergelijk "meiden" speelgoed voor zijn manlijke oogappel. Bravo, nu heb ik weer een punt! Mijn dank.