Koud en nat - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Koud en nat - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Koud en nat

Door: Tanja

23 Februari 2006 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Lars wist het zich opens te herinneren. “Ik mag naar de sneeuw.” Inderdaad we hadden hem ooit gezegd dat hij drie moest zijn. Vorige week hebben we de belofte ingelost en zijn we met zijn drieen naar het Snowpark geweest. Lars vond het machtig mooi: vele vierkante meters sneeuw, klim en klauter mogelijkheden en een bobsleebaan. Lars ging razendsnel in zijn uppie op een dun zeiltje liggend naar benee. “Nog een keer, nog een keer!”. Maar o o o o wat was het koud aan Lars zijn handen. Hij werd snel tot een zielig hoopje ellende. Wanten waren gelukkig snel aangeschaft in de winkel naast de ingang. Lars heeft nu de link sneeuw en kou gelegd en dat heeft indruk gemaakt.

Vanochtend werden we wakker met een gezellig getik op het dak. Het regent. Dat gebeurt niet vaak in Dubai en zeker niet in die mate dat het je aan regen op een tentdoek doet denken. De regen van twee dagen eerder was er niets bij. De bui zwol aan en de donder en bliksem kwamen om de hoek en het werd goed donker. Wat een plensbui. Het hield de hele ochtend aan. ’s Middags waren het hevige buien onderbroken met grijze luchten. Juist vandaag staan Cor zijn ouders hier op de golfbaan. Voor hun helaas geen verbetering kwa weer ten opzichte van Nederland.

Floor moest eerst wennen aan de regen. Van de week was haar eerste bewuste kennismaking. Brr, die druppels vond we niet leuk. Zo snel mogelijk moesten we de auto in. De druppels op de autoramen zorgen voor heel wat tranen bij Floor zelf.

De hoeveelheid regen maakt dat Dubai een zooitje is. Er zijn geen goten langs de wegen, noch in de tunnels. Veel wegen staan blank en dat bevordert het vaak al beroerde rijgedrag niet. Via de radio vernamen wij dat net opgeleverde huizen (waarde een miljoen of meer) flinke lekkages hadden. Deze huizen waren zowiezo al 18 maanden te laat opgeleverd. Als eigenaar word je dan niet vrolijk.

Eerder vanmiddag waren we in een van de nieuwste winkelcentra. Ze hebben er erg hun best gedaan om de indruk te wekken dat je op straat aan het winkelen bent, zoals we in Europa gewend zijn. Zo zijn bijvoorbeeld sommige plafonds beschilderde met wolken. Vandaag deden ze mee met natte vloeren, ondergelopen straten en winkels met flinke water overlast en schade. Cor en ik betwijfelen of het geheel volgens plan was.

• 08 Maart 2006 - 16:32

Erica:

Ha sneeuw en regen voor jullie in Dubai. Nou we hebben deze week in NL ook onze portie gehad en ook hier bleek de infrastructuur er niet tegen belast. Ellenlange files waren ons deel, Paula kan erover mee praten! We hopen dat koning Winter ons nu voorlopig verlaat en plaats zal maken voor de Lente!! Ik ben weer helemaal bij met jullie verhalen (ik liep 2006 achter) en vind het erg leuk dat jullie Arabisch leren spreken en de kids Engels. Makkelijk hoor.