Salik - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Salik - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Salik

Door: Tanja

04 Juli 2007 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Het zal je maar gebeuren. Je woont aan de buitenkant van de stad, en kan binnen een paar minuten op je werk zijn. Ook van werk naar huis gaat zonder problemen en files. Opeens wordt aangekondigd dat een tol systeem wordt ingevoerd. Wanneer en hoe, dat is niet duidelijk. Zoals vaak verdwijnen dit soort plannen weer in de kast. Ditmaal niet, het tol systeem komt er en wel om de drukste snelweg te ontzien. De snelweg die ook wel gescherend de grootste parkeerplaats van de stad wordt genoemd.

Of, zo gaat het gerucht de ronde, het tolsysteem moet de staatskas spekken zodat de nieuwe metro aangelegd kan worden. Een project waar de staat geen rentevrije lening voor kon krijgen van internationale banken en de wereldbank. Ik kan me er iets bij voorstelling dat een rentevrije lening iets teveel gevraagd is voor dit land.

Maar om een lang verhaal kort te maken. De tol wordt geheven over het drukste stuk snelweg. Het is een makkelijk systeem; bij passeren van tolpoort wordt automatisch een bedrag afgeschreven van je barcode sticker op je voorruit. Zo'n sticker koop je bij een benzine station, en kun je daarna opladen via je mobiele telefoon of op elk benzine station. Ze geven het zelfs via je mobiele door wanneer je tegoed bijna op is. Elke keer dat je de tolpoort passeert kost je ongeveer 1 dollar. Te behappen, toch? Nou ja, niet voor vele (aziatische) werknemers die de eindjes al moeilijk aan elkaar kunnen knopen. Dit is echter ook de grootste gebruikers groep van de snelweg, dus men heeft wel degelijk erover nagedacht.

Of toch niet ............... Aan weerszijden van het drukste stuk snelweg staan tolpoorten over beide weghelften heen. Ten eerste betekent dit dat je dus twee keer 1 dollar betaalt als je het hele stuk rijdt. En dus 4 dollar per dag. Juist de mensen die voor lagere huren naar een naburig emiraat zijn verhuisd, moeten het hele stuk snelweg afrijden van en naar werk.

Nu kan het een bewuste keuze zijn om alleen aan begin en eind een tolpoort neer te zetten. Het houdt echter ook in dat je geen tol hoeft te betalen als je na een tolpoort de snelweg opgaat en voor de volgende tolpoort er weer afgaat. Wel zo eerlijk voor lokale bewoners, kun je zeggen. Maar dat betekent voor de slimme vogels onder ons, en de tamtam gaat snel in dit dorp, dat het zaak is om vlak voor de tolpoort even de snelweg af te duiken en er vlak na de tolpoort weer op te duiken, de welbekende sluip route! Zo betaal je geen tol en kun je toch op de snelweg rijden. Een idee wat vele aziatische mensen aanstaat, zij staan liever langer in de file dan betalen.

Een van de tolpoorten is op een brug. Volgens de kranten is deze brug sinds de de invoering afgelopen zondag zo leeg als maar zijn kan. Het systeem werkt. Wat de kranten niet vermelden, (ja selectieve berichtgeving is van alledag hier) is hoe veel drukker het is op de andere bruggen.

Waarom dan toch dit verhaal. Wat wil nu? De andere tolpoort staat bijna naast ons huis!! De wegen waarover wij van en naar werk gaan zijn nu gebombardeerd tot sluiproute staan tjokvol in de ochtend en avond. Waar ik in 5 minuten thuis kan zijn, kan het me nu best 20-25minuten kosten. Misschien moet ik toch maar een fiets op de kop tikken, ondanks 40+ en hoge luchtvochtigheid. Cor hoopt elke avond dat hij de juiste gok neemt en de snelste van de drie routes naar huis neemt. Hij doet er nu eerder 45min over dan 15min. Zelfs midden overdag moeten we nu rekening houden met het verkeer rondom de tolpoorten. Waar mogelijk nemen wij gewoon de snelweg en betalen de tol, liever dan vaststaan. Maar soms kunnen we niet om de sluiproutes heen, we moeten toch naar huis ......

Helaas helaas, het dorp is niet meer. Dubai wordt echt een stad: betaald parkeren, tolwegen, verdwijnen van rustieke plekjes (oa onze zeilclub), verrijzen van betondorpen, eindeloos veel wolkenkrabbers, vele kilometers extra asfalt, etc. De voordelen; meer keuze in winkels, restaurants, kantoren, woningen, scholen, en een metro zijn niet aan ons besteed. Toch blijft het een fascinerende plek om te wonen.

• 04 Juli 2007 - 18:17

Pama:

wat een verschil!!!!!!!!!!!!! in nederland doen ze er jaren over en het is er nog niet en in dubai doen ze het gewoon en het werkt, niet voor iedereen!!!!!!!!!!!!!! maar daar hebben ze geen boodschap aan

• 05 Juli 2007 - 06:39

Esther:

Een land met luxe maar helaas nu dus ook een paar ongemakken! Afgelopen maandag zijn wij geslaagd voor ons GVB. We kunnen nu dus ook samen met jullie de baan op!