Mrs Tanja ...... - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Mrs Tanja ...... - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Mrs Tanja ......

Door: Tanja

Blijf op de hoogte en volg

28 Januari 2009 | Noorwegen, Kristiansand

.... of wordt het Mrs Oldenziel voor de tieners in de klas? We zullen het zien. Vanaf maandag sta ik voor de klas en geef ik les in science. Dit omvat zowel natuurkunde, scheikunde als biologie.

Vorige week woensdag ontvingen alle ouders van Lars zijn school een brief thuis dat de juf in exacte vakken niet meer les zou geven. Ze waren al driftig op zoek geweest naar een vervanger. Op alle middelbare scholen, binnen bedrijven en via de gemeente bleek niemand beschikbaar. Twee van de bestaande docenten zouden in tussen tijd zo goed mogelijk hun best doen om de kinderen toch les te geven in deze vakken, ondanks hun gemis in ervaring op dit gebied.

Bij het lezen van de brief, dacht ik “dat lijkt me leuk om te doen, en ik zou het best kunnen”. Om later te bedenken dat mijn huidige werk druk genoeg is en ik geen pedagogsiche achtergrond heb. In het weekend vertelde ik Cor van mijn idee. Wat blijkt, hij had precies dezelfde gedachte gehad bij het lezen “net iets voor Tanja”, maar niets gezegd. Eergisteren heb ik mijn idee aangekaart bij het hoofd van de school. Ik werd met open armen ontvangen.

Sindsdien is alles in stroomversnelling geraakt. De gemeente heeft dezelfde dag al toestemming gegeven. Een voorlopig contract is vandaag getekend en kopien van mijn diploma’s gemaakt. Ik heb een stapel lesboeken en de lesmethode instructies meegekregen. Ik heb al mijn eigen werkplek met internet aansluiting, zodat ook mijn Worldwideworker werk gewoon door kan gaan. En morgen middag woon ik een (spaanse) les bij om te sfeer van lesgeven te proeven. Vanaf maandag zal ik 5 uur per week lesgeven aan twee groepen, 11-12 jarigen en 14-15 jarigen, allereerst tot aan de zomer. Ik heb er zin in. Iedereen (inclusief mijzelf) ziet het als een spannend avontuur en is erg behulpzaam.

Cor komt net binnenlopen en deelt me lachtend mee: “ Je maakt wel snel carierre, van crecheleidster in Dubai naar middelbare school juf hier.”

Mrs Tanja .....

..... or will the teens call me Mrs Oldenziel? We shall see. From Monday onwards I will be teaching science at the international school. Science comprises physics, chemistry and biology.

Last week Wednesday all parents at Lars’ school received a letter that the science teacher left. They had tried to find a replacement, at other local schools, in companies and via the community, but no one was available. Two teachers offered to do the best they could to teach these subjects in the mean time, even though they lacked background in any of the subjects.

When reading the letter, I thought “it would be fun to teach the kids, and I think I am capable enough”. Soon this thought was replaced with the facts of an already busy workweek and a lack of a pedagogical degree. In the weekend, I shared my idea with Cor. He has actually had the same thought cross his mind “just something for Tanja”, but decided not to say anything. The day before yesterday I shared my idea with the principle of the school. I was welcomed with open arms.

From there on, things have moved very quickly. The community gave approval the same day. I signed a preliminary contract and they made copies of my degrees. Today I got a stack of books and an instruction on the teaching method to read. I already have my workspace and internet connection, so my Worldwideworker work can continue as well. And tomorrow afternoon I will join a (Spanish) class to get a taste of the atmosphere. From Monday onwards I will be teaching 5 hours a week to two groups, grade 6/7 and grade 9/10, initially till the summer. I really look forward to it. Everyone, including myself, sees it as an exciting adventure and is very helpful.

Cor just walked in the room sharing a thought: “You made very quick career progression from kindergarten teacher in Dubai to high school teacher here.”

  • 28 Januari 2009 - 18:53

    Michel:

    Wat leuk zeg! Veel succes, dit gaat je vast heel goed af!
    Zelf morgen trouwens ook gesprek voor een andere baan. Ook toevallig.

    Groeten,
    Michel

  • 28 Januari 2009 - 18:58

    Paula:

    Ha zus, wat een leuke kans. En ik zie het je helemaal doen!! Kinderen enthousiast maken voor exacte vakken moet jou wel lukken. SUCCES!!!

    Liefs,
    Paula

  • 28 Januari 2009 - 19:13

    Remco:

    Wat zal ik zeggen ?? Gefeliciteerd ? Ben benieuwd hoe je het ervan af gaat brengen, als Terry een vraag heeft stuur ik hem wel door, kan hij gelijk zijn Engels oefenen ;-)

  • 29 Januari 2009 - 05:45

    Amanda:

    Dit ga je heeeeel leuk vinden!! succes toegewenst van ons

  • 29 Januari 2009 - 05:48

    Amanda:

    p.s. Mrs. Tanja lijkt mij wel een passend.

  • 29 Januari 2009 - 14:45

    Esther:

    Leuk dat dit zo onverwachts op je pad komt! Het lijkt mij helemaal bij je passen. Ben benieuwd hoe die kids zich gedragen in de klas tijdens de les van deze juf.... :-)

  • 30 Januari 2009 - 12:02

    Pama:

    Hoe bedoel je breed inzetbaar? Leuk hoor heel wat anders en toch weer niet.

  • 30 Januari 2009 - 18:39

    Erica:

    Hai, Juf Tanja!! wat een leuke move! Succes,
    ps: als je het mailadres van Jeroen Kalter wilt hebben? Die geeft al jaren les in deze vakken en kan je wellicht van nuttige tips voorzien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Kristiansand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 276748

Voorgaande reizen:

01 Juli 2012 - 01 Juli 2013

Breda

01 Januari 2008 - 01 Juli 2012

Kristiansand

03 Maart 2004 - 31 December 2007

Dubai

01 Juli 2013 - 30 November -0001

Singapore

Landen bezocht: