Terug van vakantie / Back from holiday - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Terug van vakantie / Back from holiday - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Terug van vakantie / Back from holiday

20 Juli 2009 | Noorwegen, Kristiansand

Het was een heerlijke vakantie op Cyprus. We hebben alle dagen bij het zwembad van het apartement doorgebracht. Nou ja, behalve een dag, die we naast ander zwembad hebben doorgebracht. De kids vermaakten zich prima in en rond het water en wij ons ook met lezen, puzzelen, luieren, koken, kokerellen, boodschappen doen, uitslapen, zwemmen, mediteren en meloen snijden. Water meloenen van meer dan 7 kilo gingen voor een euro over de toonbank. Ook aan andere meloenen hebben we ons tegoed gedaan. Het was twee weken schitteredn weer, waarbij de soms stevige wind voor verkoeling en in avonduren afkoeling zorgde. Lars en Floor vermaakten zich zo goed en voelden zich zo thuis, dat ze wel op Cyprus wilden blijven wonen.

Op de terugweg bleven we nog een week in Nederland. Lars en Floor genoten van een logeerweek bij opa en oma Dijkstra. Cor en ik reisden door Nederland om vrienden en familie te bezoeken en ook een trouwerij van vrienden, en ook wat te werken.

Sinds vorige week zijn we weer terug in Noorwegen, waar de zomer in volle gang is. De moestuin is een onkruid woestenij, helaas, na drie weken geen aandacht. De rode bessen struiken in de tuin geven emmers met bessen (voor sap, jam, puree), de frambozen en wilde aarbeien groeien overal langs de weg om vrij te plukken en de kersenbomen hangen vol. Overal staan aardbeienstalletjes langs de weg (voor maken van roomijs en water ijs, lekker met slagroom en op de pannenkoek/brood). Wij genieten ervan en ook Kirsten en Bjorn (ons nichtje en neefje) die hier een week logeren.

De buren hebben een kersenboom, maar zij zijn helaas (nog) niet thuis om te vragen of wij hem leeg mogen plukken. Waarbij we de buit natuurlijk eerlijk zullen verdelen; wij hebben de trap en zij de boom in de tuin. Gelukkig ontdekten we gister een kleine kersenboom achter in de tuin. Met grote trap tegen wankel stammetje op een rots balancerend hebben we hem toch leeg gekregen. De kids genoten met volle teugen van het sap gisteravond om 22u, terwijl ze hielpen om de rode bessen te ritsen. (Ze konden niet slapen.) Ze vonden het schitterend dat ze mochten helpen en wij ook, want de bessen van de steeltjes halen is niet het leukste werk. De jam is echter super lekker.

Back from holiday,

Two weeks at Cyprus went by quickly. We spent each day next to the pool at the apartment complex except for one day, which we spent at another pool. The kids enjoyed themselves in and around the pool. And so did we: reading, sleeping, grocery shopping, cooking, meditating, relaxing, swimming, cutting melons (7kg water melons for a euro) and taking pictures. The weather was brilliant: sunshine and a sometimes strong wind to cool during day and night. The kids loved it so much, they wanted to stay and live there.

On our way back, we stayed a week in Holland. Lars and Floor had a wonderful sleepover week at my parents’ place, while Cor and I travelled around to see friends, family, attend a wedding and work a bit.

Since last week, we are back in Norway, where it really is summer time. Our vegetable garden has turned into a wilderness having been neglected for 3 weeks. The red berry bushes give us buckets of berries (jam, paste, juice), raspberries and wild strawberries can be found along each road, while cherry trees are full with ripe cherries. Everywhere you will find strawberry stalls; Norwegian ones are the best. They are nice to make ice, eat on pancakes, or bread with or without whipped cream. The kids enjoy it, and so do Kirsten en Bjorn our niece and nephew, who stay at our place for a week.

The neighbors have a cherry tree, which we love to pick. We will offer the split the harvest: they have the tree, we have the ladder. Unfortunately they are not home (yet). Luckily we spotted a small tree in the back of our garden. We managed to get all the cherries out using the ladder against the small rather flexible tree, which stands on a rock. The kids loved the juice last night at 10pm, while they were taking the red berries from the small stems. They could not sleep and we set them to work and help us prepare the berries for the jelly. They felt important and we were happy that nitty-gritty work was done so fast. The jelly is soooo worth it.

• 21 Juli 2009 - 18:12

Paula:

Heerlijk al dat fruit aan de bomen! Klinkt als de Noorse Betuwe. En wat een heerlijk avontuur om weer uit je bed te komen om kersen te plukken. Dat maakt het logeren in Noorwegen wel erg speciaal!!

• 25 Juli 2009 - 19:44

Suzan:

Hey Tan,
    Onwijs leuk om je weer eens te zien en te spreken. Zo te lezen vermaak jij je wel in die lange vakantie als lerares!