Een verveelde water bubble? - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Een verveelde water bubble? - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Een verveelde water bubble?

Door: Tanja Oldenziel

20 Juli 2004 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Dubai is er goed in om de aandacht te trekken: het heeft het enige 7-sterren hotel ter wereld, binnenkort de hoogste toren van de wereld, de langste indoor ski-baan (op 3km van ons huis), grootste shopping mall van het Midden-Oosten en over 3 jaar van de wereld, twee eilanden in de vorm van een palm, een onderwaterhotel en ga zo maar door. Het mooie is dat al deze projecten wel geld opleveren, en flink ook. In alle bouwprojecten zij de huizen/appartementen/hotels in een mum van tijd verkocht. De bezetingsgraad van de hotels is ook absurd hoog. De laatste toevoeging is echter te gek voor woorden en ik moet nog zien wat daar van terecht komt. Dubai kennende zal het er over een aantal jaar wel zijn. Ik weet alleen niet of ik er zo snel naar toe zal gaan ..... het heet Bubble City. Hieronder een stukje uit het krantenartikel:

"The Bubble City will be a suspended architectural marvel, stationed 200 metres above the ground, powered by two mammoth helium balloons and an anti-gravity reaction motor. Designed to look like an air-bubble, the Bubble City will be a transparent enclosure made of reinforced glass and specialised fibre. The concept will house restaurants, theme parks and museums along with a few exclusive conference venues. Randomnly placed hydraulic oxygen vents will make atmosheric oxygen available for use inside, through pressure balancing that does not jeopardise the existence of the bubble. Another ground breaking feature of the city is that it will be powered by solar energy. Heavy duty solar cells for this purpose are already in process of development. The estimated cost is US$ 30 billion. The bubble city is the costliest proposition in Dubai till date."

Cor en ik zijn er nu ook achter dat er in de zomermaanden weinig anders te doen is dan binnen vertier zoeken. Zeker met Lars. Van het weekend zijn we met zijn drieen gezellig koffie wezen drinken om vervolgens in de play-area Lars te laten spelen. Als je om je heenkijkt en beseft dat je je zondagochtend doorbrengt in een winkelcentra, dan is ineens duidelijk dat de zomer in Dubai het minst leuke seizoen is.

Ook kids ervaren het als minder leuk. Ze vervelen ze thuis. Dat is ook de reden van het succes van die play-areas, er even uit. Het mooie is dat als de kids zich vermaken in zo'n indoor speeltuin, de ouders zich vervelen. Je ziet dat vaak maar een ouder met de kids meegaat. Gedrurende het uur of twee uur waarvoor je betaald, zie je ouders verveeld naar hun mobiele telefoon grijpen om te bellen of sms-en, een tijdschrijft pakken van de stapel oude nummers, achter de kids aanlopen, of gelaten bij ieder toestel wachten tot zoon/dochterlief uitgespeeld is. Of zoals, een dame van de week, die naast haar 1.5jaar oude dochter ging zitten om met haar mee te spelen en zonder te kijken/na te denken haar gedrag imiteert. Opeens kijkt ze naar haar handen en beseft dat ze ritmisch met een plastic wortel fanatiek op een plastic broccoli aan het slaan is. Jullie begrijpen dat ik me wel vermaak met observeren alleen. En Lars, ..... die vermaakt zich wel. Er zit tenslotte een hek om de speelruimte heen, dus weglopen kan hij niet en als hij aandacht wil dan komt hij die wel halen, hetzij bij mij of bij een ander. Daar is hij nog steeds erg makkelijk in.

Ieder huis in Dubai heeft een watertank in de tuin of op het dak staan. Het koud water komt uit de tank, het warme water komt uit een boiler. Nu dat het zo warm is en het 's nachts ook niet meer afkoelt (hooguit tot zo'n 30-35 graden), is het water in de tank behoorlijk heet. Je kunt dus kiezen uit heet water of heet water. Het advies is dan ook om je boiler uit te zetten om zo koud water te kunnen tappen via je heet waterkraan. Beetje onlogisch is het wel.
Ik vraag me dan ook af wat het nut is van de watertank. Ik kan het niet bedenken en heb hier ook nog niemand gevonden die het me kan vertellen. Cor antwoordt ieder keer standaard dat het is voor de druk. Als de tank altijd op het dak zo staan, zou dat een verklaring kunnen zijn. De tanks op de grond leveren echter weinig extra druk. Het is ook niet omdat er geen waterleidingnet zou zijn. Je ziet namelijk geen water tankautos rijden. Met de hoeveelheid water die in deze warmte verbruikt wordt zou je er toch een paar moeten zien rijden die de huizen bevoorraden. Misschien is het om de piekdruktes op de vangen, maar om dan ieder huis van een watertank te voorzien? Het lijkt me ook niet de watertank bedoeld is om het water op te warmen uit energiebesparend oogpunt. Dan zou je namelijk de tank aansluiten op de warmwater kraan. Heeft iemand in Nederkand een idee?