career fair organiseren - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu career fair organiseren - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

career fair organiseren

Door: Tanja

09 Mei 2005 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Het is nu lekker hectisch op mijn werk. Ooit heb ik aangeboden om een presentatie te geven over trends in de industrie vanuit de recruitment kant. In de Worldwideworker database zijn namelijk een aantal leuke trends te zien, zeker als je die tegen de vacatures (type en aantal) zet van de afgelopen jaren. Zo zien we duidelijk welke disciplines een tekort aan professionals vertonen. Bovendien kunnen we ook trends in de salarissen observeren, wat iedereen natuurlijk erg interessant vindt.

De lezing is voor de SPE, een wereldwijde vereniging van ingenieurs in de olie industrie met lokale afdelingen. De SPE wilde mijn lezing meteen combineren met een careerfair om lokale studenten naar de olie industrie te lokken. De overheden in alle Emiraten stimuleren actief dat de eigen bevolking werkt. Ze bereiken dit door alle bedrijven een percentage op te leggen, bijv. 40% van de werknemers moet lokaal zijn, de zogeheten emiratisation. Dit speelt trouwens in alle landen in het Midden-Oosten. Er zijn simpelweg te weinig emirati’s, en al helemaal als we hun kwalificaities in acht zouden nemen. Raar genoeg, zien weinigen de olie industrie als toekomstig werkgever, terwijl het economisch een flinke bijdrage levert.

Deze week bezoek ik alle universiteiten en hoge scholen om hun studenten uit te nodigen. Zo zie ik weer nieuwe delen van het land, maar ontmoet ook ontzettend leuke mensen, die zich hard inzetten voor de studenten. Iedere universiteit heeft een professionele afdeling om carriere advies te geven en de studenten de industrie in te helpen. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk bedrijven te strikken om mee te doen. Het lijstje begint aardig te groeien. Dat mag ook wel, want de career fair is 25 mei.

Wat ooit begonnen is als een informele maandelijkse lezing, wordt nu een professionele career fair en dat heeft toch meer voeten in aarden dan aanvakelijk verwacht. Zeker als je mede-organisatoren ietwat laks zijn. Het is echter leuk werk en ik leer snel veel mensen kennen in de oliewereld hier. Uiteraard is het voor Worldwideworker alleen maar goede reclame.

In de olie industrie heerst op dit moment een tekort aan werknemers. We zien dit duidelijk in de hoeveelheid vacatures, maar merken het ook aan het feit dat elk bedrijf dat we spreken mensen aan het werven is. Het feit dat Shell 1000 hoog gekwalificeerde specialisten zoekt, zet extra veel druk op de markt. Worldwideworker helpt Shell trouwens om deze capabele mensen te vinden. Maar ik merk het ook persoonlijk. Zowel gister als vandaag, tijdens een kennismakingsgesprek voor de career fair, werd me heel direct gevraagd of ik interesse heb in een andere baan. In de afgelopen weken gebeurde dit ook wel eens, maar dan veel subtieler. Gelukkig heb ik vorig jaar lang nagedacht over wat voor baan ik wilde en bij welk bedrijf, zodat ik nu zonder twijfel vriendelijk kan bedanken. En .... meteen kan aanbieden dat we natuurlijk wel kunnen helpen met het vervullen van die functie.

Vanaf 3 juni zijn we twee weken in Nederland. Als jullie ons willen zien, laat het ons dan even weten. De eerste week zijn we in Heehugowaard bij mijn ouders en is Cor in Noorwegen. De tweede week logeren we in Doorn bij Cor zijn ouders.

En voor de geinteresseerden onder jullie een samenvatting van het oranjebal. Er was genoeg te eten, waaronder namaak frikandellen, kroketten en bitterballen. De rookworsten waren echter wel echt en vonden gretig aftrek. Net als de haringen, al waren ze wat oud. (tja twee keer per week haring maakt je kieskeurig) De muziek was goed, al bleef het lang wachten op de hoofdact die dit jaar niet geregeld bleek. Misschien maar beter ook, want een herhaling van vorig jaar (Gerard Joling) had ons niet bekoord. Het vuurwerk was een aangename verrassing. Zeker op deze lokatie: the poolside clubhuis of the Creek golfclub. Een decadente bedoening aan de creek. Het weer was prima, maar er was uiteraard wel regen zoals hoort op een Nederlandse avond, en meer dan de gebruikelijk drie druppels. De avond hebben we gezellig doorgebracht met bekenden en onbekenden. Zo werd ik aan mijn mouw getrokken door een middelbare school klasgenootje. Zij werkt nu in Abu Dhabi en bleek regelmatig via Worldwideworker mensen te zoeken. En ook Cor kwam een middelbaar schoolgenootje tegen; zij was hier toevallig op bezoek.

• 09 Mei 2005 - 19:51

Eleonora:

Ik zoek ook nog werk.....weet je iets voor mij ?