Fietsen - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Fietsen - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Fietsen

15 Februari 2008 | Noorwegen, Kristiansand

Het is al bijna weer een week geleden dat mijn ouders vertrokken uit Kristiansand. Het eerste bezoek, of wellicht kunnen we beter zeggen, onze prive verhuismaatschappij. Wij hadden nogal wat spullen in Nederland staan. Spullen die we destijds niet mee naar Dubai konden nemen en spullen die niet meer in koffers pasten afgelopen december naar Kristiansand. Cor wilde erg graag onze fietsen hier hebben, dus zeiden mijn ouders spontaan: dan komen wij toch begin februari langs! Zo gezegd zo gedaan. Hun auto was helemaal volgeladen met van alles en nog wat, waaronder natuurlijk ook kaas en pindakaas.

Ik heb van de gelegenhied gebruik gemaakt om de stad en omgeving te verkennen samen met mijn ouders. Even een weekje vrij van werk. Elke dag hebben we naar Noorse gewoonte gewandeld. En natuurlijk weet ik nu ook wat voor winkels erin de stad zijn. Lars en Floor hebben opa en oma hun school laten zien, en natuurlijk ook hun dierentuin. Ook letterlijk hun dierentuin,tijdens ons doordeweeks bezoek waren wij echt bijna de enige die er rond liepen.

Zo graag als Cor hier wilde fietsen, zo lastig is het voor Lars en Floor om even op de fiets weg te stappen. Heuvel op en heuvel af is wat anders dan op asfaltwegen binnen een compound. De heuvels zijn toch ook best stijl; ja ook de noren stappen af en lopen met de fiets aan de hand. Dus zeker met kleine benen kom je dan niet omhoog. En dan naar benee…… fatsoenlijk remmen hebben ze natuurlijk nooit hoeven doen in Dubai. Uit automatisme proberen ze het nog wel eens met de punt van hun schoen. Maar dat is niet opgewassen tegen de vaart die je samen met je fiets kan ontwikkelen. Dus als Cor thuis is gaan wij met hun oefenen. Al duwend of met de fiets aan de hand omhoog en er naast rennend naar benee. Tenminste als ze al op hun fiets willen naar beneden. Ze zijn eerder beetje angsthazen. Zeker Lars; Floor ziet het gevaar niet zo snel. Eigenlijk wel prima, want ik zie ze niet graag over de kop vliegen over een stoeprand, de weg overvliegen of van een helling rollen. Vandaag ging het al weer stukken beter. Het zal nog even duren, maar ik ga er vanuit dat ze toch snel de juiste balans vinden tussen voorzichtig fietsen en toch 'lekker hard naar beneden gaan'.

Bikes

My parents left a week ago. They came to visit us and see how we are living. Although perhaps we are closer to the truth if we tell they served as our private transport company. We have still quite some stuff in Holland. Stuff we never took with us to Dubai, and stuff we could not fit in our luggage when we left for Kristiansand. Cor would love to get our bikes out here, so my parents suggested to come over. And they kept their promise. They arrived with a car full of stuff, including the Dutch cheese.

The week of their visit, I had taken off from work. It was a good opportunity for me to explore the city together with them. Following a good Norwegian custom, we walked every day, in the woods, parks, or city. I now know of most of the shops in the city. It is a change compared to Dubai, but they sell all we need and more. Yeah, ok, except for the Dutch cheese. Lars and Floor were proud to show their school and their zoo. Which literally was their zoo on the workday we visited: only a handful of people came to the zoo as well.

Being Dutch people, we like to ride our bikes. The kids are no exception. It was a surprise for them to realize that the roads are not flat in Norway. Just sitting on your bike could mean you are going backwards! Norway is made of (large) rocks, with roads on top going up and down. It takes practice for Lars and Floor to ride their bikes. Uphill is a struggle, where we either push or let them walk with their bikes. Like the Norwegians do on the same hills; why try and do something different? Downhill is riskier. Using brakes was never part of their biking in Dubai. In the worst case scenario they would use their shoes to brake. And that does not exactly work out fine in Norway! Together with their bikes they can gain quite some speed downhill. Luckily they are rather a bit afraid than a daredevil. And I am glad for it. Just imagining what can happen, ...... Today, both were doing fine. It might take some practive, but soon they will find the right balance between being cautious and ‘enjoying the fast ride downhill’.

• 15 Februari 2008 - 21:35

Paula:

Mooi dat de fietsen van pas komen! Met het mooie weer zoals hier is het prachtig fiets weer!