Sporten - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Sporten - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Sporten

Door: Tanja

Blijf op de hoogte en volg

13 September 2008 | Noorwegen, Kristiansand

Een tijdje al geen nieuws verschenen op deze website. Geen nieuws is goed nieuws. De radio stilte ligt trouwens niet aan feit dat Cor al 1.5 week op reis is, of dat mijn ouders een week zijn langs geweest, of aan werk dat ik af en toe in de avonduren doe, of dat alles lekker zijn gangetje gaat. Nee, het komt omdat ik verslaafd ben geraakt aan de Wii fit.

Jarenlang heb ik niet regematig gesport. Af en toe was er weer een goed begin met zwemmen of yoga. Maar na een week, hooguit twee, schoot het sporten er weer bij in. Ik vond het wel prima, aangezien we hier in Noorwegen regelmatig wandelen, golfen en buiten actief bezig zijn met de kids. Ik had Cor al op de Wii fit gezien en dat zag er aantrekkelijk uit. In Cor’s afwezigheid heb ik rustig tijd genomen om een en ander eens uit te proberen. Het viel me alles mee hoe makkelijk het apparaat inclusief afstandbediening en voetenbord te bedienen is. Kind kan heel snel de was doen.

Als kennismaking doe je een body test. Onderdeel hiervan zijn twee simpele korte willekeurige tests, bijvboorbeeld naar je soepelheid, reactievermorgen, of evenwicht. Daarop gebaseerd geven ze je “fitness leeftijd” aan. En je raadt het al, de eerste keer is dat even schrikken. Het valt flink hoger uit. Eerst geef je het onbekend zijn met Wii fit de schuld. Al snel dan steekt het en ga je braaf oefeningen doen. Ik kies meestal yoga, schoenmaker hou je bij je leest.

De oefeningen zitten leuk in elkaar. Ze meten via je voeten op het voetenbord ook steeds hoe goed je die oefeningen doet. Aan eind van iedere oefening zie je je score en krijg je een compliment. Je score staat natuurlijk in een ranglijst. En die is juist heel verslavend! Je wil jezelf verbeteren, en gaat dus nog een keer de oefening doen.

Het leukste zijn de evenwichtsoefeningen, waarbij gewerkt wordt aan je hersenen-spier co-ordinatie. En dat blijkt hard nodig. Bij voetballen koppen, mis ik alle voetballen en krijg ik alle schoenen tegen mijn hoofd ipv andersom. Via een touw mag ik naar ander gebouw lopen; proberen blijft leuk, maar overkant redelijk onhaalbaar.De downhill slalom gaat (nog steeds) beroerd. Ski schansspringen is enige dat me meteen goed afgaat vanaf de eerste keer. De paar keer dat ik niet op tijd afzet verander ik in mooie bal sneeuw waaruit mijn skis steken. Maar ik laat het niet op mij zitten. Oefening baart kunst en nu ben ik al een stuk beter, en krijg ik niet steeds “amateur” als resultaat.

Wat verslavend zijn die spelletjes. Wist niet dat ik ook zo competatief was. Legde dat altijd bij Cor neer. Maar goed dat we geen twee systemen hebben, want ik zie ons al staan naast elkaar, om wie te verslaan? Enfin, ik sport nu weer regelmatig. En het voelt lekker. Het maakt mijn hoofd ook weer lekker leeg. Alhoewel de stormen van afgelopen week het zelfde effect hadden.

Voor degene die geen idee hebben wat een wii fit is, hierbij de website met voorbeelden. Dan hebben jullie een idee hoe ik in de woonkamer voor de tv sta. http://www.nintendo.com/wiifit/launch

Working out

It has been quiet on this site for some time. This is not because Cor has been away for last 1.5 weeks, or because my parents were over for a week, or due to some work in the evenings, or the fact that all is going smooth and not much to tell. No it is because I have become addicted to the Wii fit.

For years I have not worked out regularly. Every now and then I tried swimming or yoga, to only stop again a week or two later. It did not bother me much, as we play golf, go walking and are quite active outside with the kids here in Norway. I had seen Cor at the Wii fit some time ago and it looked attractive. In his absence I took the time to explore the machine, remote control and foot board. It turned our remarkably easy.

To get to know you, the Wii fit asks you to do a body test. It includes two simple short random tests after your balance, agility, or flexibility. Based on this, the Wii calculates your fitness age. As you can guess, this was a shock the first time. It is a lot higher. First you blame it on not knowing the system well enough. Then is haunts you a bit and you start to do the exercises. I often choose yoga; it is something I like.

The exercises are nice and well prepared. The Wii fit measures via your feet on the board how well you do the exercises. At the end of each exercise you get to see your score and always get a compliment. The score is ranked and shown with all other scores. And that is addictive. You want to improve yourself, beat yourself; so there you go for another exercise.

The nicest are the balance exercises, where you work on your brain-muscle co-ordination. And that is something I can use, it turns out. In one of the games I miss all the footballs, which I am supposed to hit with head, and instead get hit with football shoes. Walking on a rope between two buildings is a bridge too far. Downhill skiing is still hopeless; I seem to miss than I am passing thru. The ski jump is great. And something I master from the start jumping more than 150m. Only when I am a bit too late in jumping I turn into a snowball with my skis sticking out. Practice makes perfect. I am improving and not always called “amateur” anymore.

Incredible, how addictive these games (exercises) are. I did not know I was that competitive. I have always put that label on Cor. I guess it is best that we do not have two systems. What a sight it would be: the two of us next to each other trying to beat ...... The good thing is that I am working out regularly again. It feels good. it clears my head, even though the storms of this week had done the same.

For those that have not heard about the Wii fit and are clue less. Here is the website with some examples, so you know what I look like in our living room in front of the tv. http://www.nintendo.com/wiifit/launch

  • 14 September 2008 - 05:29

    Amanda:

    Ha Tanja, wat je schrijft klopt als een bus. Wij hebben de Wii fit sinds een maand en het is zooo leuk en makkelijk om te doen. Charlotte doet vrolijk mee. Eigenlijk zou iedereen zoiets in huis moeten hebben, goed om een basisconditie mee op te bouwen of te onderhouden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Kristiansand

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 277223

Voorgaande reizen:

01 Juli 2012 - 01 Juli 2013

Breda

01 Januari 2008 - 01 Juli 2012

Kristiansand

03 Maart 2004 - 31 December 2007

Dubai

01 Juli 2013 - 30 November -0001

Singapore

Landen bezocht: