Zeeland - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu Zeeland - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Familie Oldenziel - WaarBenJij.nu

Zeeland

29 Juli 2012 | Noorwegen, Kristiansand

Zeeland ligt naast de deur en dus besloten we om gisteren Zeeland te verkennen met de auto. Lars en Floor verwachtten dat het groen en met water was, zoals de rest van Nederland en ook met zee en strand op basis van de naam. Tijdens de rit ontdekten dat ze gelijk hadden, en dat er veel meer te zien en ontdekken was:

- De vele dijken, de slaper en de waker
- Oude kerken, een van 1100, met torens die je kan beklimmen
- Zierikzee, een stad vol monumenten en Duitse toeristen
- Molens, waarvan sommige te koop zijn,
- Vele toeristen op de fiets
- Drooggevallen wad, dat je ook kunt ruiken
- Sluisen, hoe ze werken en waarom die nodig zijn
- en de Deltawerken.

Cor en ik ontdekten dat we er beiden geweest waren toen ze de Deltawerken aanlegden. Wij zullen toen net zo oud als Lars en Floor geweest zijn. Het zien van de betonnenkolossen heeft destijds een diepe indruk achtergelaten en een groot respect voor de techniek erachter. Lars zou wel in een van de pijlers willen afdalen om zo droog op de zeebodem te kunnen staan. Floor vroeg zich af waarom er overal trappen en relingen zaten om de betonnen constructies (onderhoud).

Vandaag hebben Lars en Floor hun eigen ontdekkingstocht binnenshuis gevonden. Ze hebben een uur voor de wasmachine gezeten, al kijkend naar hoe hun lievelingsknuffels zich al draaiend gedroegen tussen de was. Ze hebben er met hun fotocamera filmpjes van gemaakt. Sindsdien zijn ze uren bezig met het sorteren van dierenkaarten op allerlei verschillende manieren. Het is ons al lang duidelijk; het zijn twee beta's!

Province of Zeeland

The province of Zeeland is close to Breda. We decided to explore the province by car. Lars and Floor expected it to be green and with water, like the rest of Holland, and with sea and beaches based on the name (Sea land). The discovered they were right and that there was much more to explore:

- The many dikes, and the different types
- Old churches, some from 1100, with towers you can climb
- The city of Zierikzee, full of monuments and lots of German tourist
- Mills, some of which are for sale
- Many tourists on bikes
- Tidal mud flats, some of which you can smell
- Sluices, how they work and why they are needed,
- and the Deltaworks, and especially the huge storm surge barriers.

The Deltaworks is an extensive plan to protect the South-Western part of Holland against flooding. It was initiated after the flood of 1953. It consists of many barriers.The website http://www.deltawerken.com/Deltaworks/23.html contains a lot of background information if you like to read more. They write: "The building of the 'Delta Works' was such an enormous project, that it was sometimes referred to as the 'eighth wonder of the world' - and not without good reason."

Cor and I discovered that we had both visited the Deltaworks when they were constructing them. We must have been as old as Lars and Floor are now. The huge concrete structures made a big impression and gave us a deep respect for the techniques used. Lars would love to descend in one of the structures and stand on the sea floor without getting wet. Floor wondered why all the staircases and fences were around the visible part of the structures (for maintenance).

Today, Lars and Floor found their own discovery tour inside the house. They sat for an hour in front of the washing machine, observing their favorite teddies moving in between the turning laundry. They made movies with their photo camera. Since then they have occupied themselves with sorting their animal cards in a variety of ways. It has been clear to us for some time: they have an engineering mindset!